Service design for SAP Fiori development
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa keskitytään palvelumuotoiluun ja SAP Fiori-sovelluskehityksen prosessiin business-sidosryhmän näkökulmasta. SAP Fiori sovellukset ovat pääkäyttöliittymä SAP:n SAP S/4HANA-järjestelmässä. Sovelluskehitysmalleja ja -lähestymistapoja on useita, ja tämän tutkimuksen kirjallisuuskatsauksessa näistä muutamia keskeisiä lähestymistapojja tarkastellaan ja verrataan palvelumuotoilun suunnitteluvetoiseen prosessiin. Palvelumuotoilu on monitieteellinen ja käytännönläheinen lähestymistapa. Kirjallisuuskatsauksen tavoite on tarkastella mitä samankaltaisuuksia ja eroja sovelluskehitysmalleilla on palvelumuotoilun lähestymistavan kanssa. Case-tutkimusosassa pyritään vastaamaan, millaisia kokemuksia case-yrityksen businesshenkilöillä on SAP Fiori -sovellusten kehittämisprosesseista ja SAP Build-työkalusta. SAP Buil -työkalua voidaan hyödyntää suunnitteluvetoisessa SAP Fiori -sovellusten kehittämisessä palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen. Tämä kvalitatiivinen tapaustutkimus on toteutettu käyttämällä tutkimusmenetelmänä teemahaastatteluja, joka on kvalitatiivista, eli laadullinen, tutkimusmenetelmä. Datan analysointi suoritettiin konventionaalista sisältöanalyysimenetelmää käyttäen. Keskeisimmät tutkimustulokset ovat, että loppukäyttäjien SAP Fiori -sovelluksien käyttöönotto on koettu helpommaksi ja SAP Fiori -sovellusten nähdään tuovan paljon uusia mahdollisuuksia. Tutkimuksessa kävi ilmi, että loppukäyttäjien tulisi olla mukana kehitysprosessin aikana, mutta heillä ei ole aikaa itse tehdä prototyyppejä tai opetella käyttämään SAP Buildin kaltaista työkalua. Tietohallinnon (IM) rooli koettiin kaikista epäselvimmäksi ja tulevaisuutta varten toivottiin aktiivisempaa roolia ja tukea etenkin kehityksen alkuvaiheisiin. Tutkimuksessa kävi ilmi, että palvelumuotoilun elementeistä voisi olla hyötyä esimerkiksi yhteistyön kehittämiseksi IM:n ja busineksen välillä tapausorganisaatiossa.
...
The focus of this research is on service design and SAP Fiori application development process from business stakeholder’s point of view. SAP Fiori applications are the main user interface in SAP’s system SAP S/4HANA. There are numerous models and approaches to application development and in this research few of those are examined and compared to service design approach in the literature review. Service design is interdisciplinary and very practical approach. The aim of this literature review is to examine what similarities and differences well-known application development approaches have with service design. The case study aims to answer what kind of experiences business stakeholders have of SAP Fiori development processes and SAP Build tool which can be used for design-led SAP Fiori application development. This qualitative case study is conducted by using open-ended interviews which is a qualitative research method. Data analysis is performed by utilising conventional content analysis. The main research findings were that SAP Fiori was perceived as easier to implement by users and providing a lot of possibilities. The end users are important to include in the process throughout and their feedback is valuable, but end users inter alia do not have time to start prototyping the ideas themselves or using tools such as SAP Build. During the development process the role of information management (IM) organisation was most unclear and more activity and input was hoped for the future especially for the start of the process. Some service design methods could be used for development process improvement and partially included to SAP Fiori application development process to enhance collaboration and ideation between the business and IM in the case company.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Recombining Operant Resources : Integrating Service Design and Service Engineering to Improve Service Innovation
Vikström, Meri; Tuunanen, Tuure; Hönigsberg, Sarah (University of Hawaiʻi at Mānoa, 2024)Service design and service engineering are being positioned as facilitators for service innovation, yet the research on these fields is siloed. This conceptual paper proposes integrating service design and service engineering ... -
The development, validation and application to teacher training of a system (PEIAC/LH-75) designed to expand the Flanders system of interaction analysis for describing teacher-pupil interaction process in physical education classes
Heinilä, Liisa (1987)The main purpose of this study was to ( 1) Develop and test a system for describing interaction process in p.e. classes, (2) analyse critically the reliability and validity of the constructed system and (3) apply the ... -
Interdisciplinary perceptions on comparing systems analysis and design to the practices of digital service design
Ollila, Markus (2022)Tässä Pro gradu -tutkielmassa syvennytään tunnistamaan yhteneväisyyksiä tietojärjestelmäkehityksen järjestelmäanalyysin ja suunnitteluvaiheiden (System Analysis & Design), sekä digitaalisen palvelumuotoilun (Digital Service ... -
Culture in service design: How service designers, professional literature and service users view the role of national, regional and ethnic cultures in services
Chydenius, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2020)Societies and economies are increasingly based on services. Service design is a human centric and participatory approach to develop services into value creating service experiences. Services are predominantly based on human ... -
Modular Service Design of Information Technology-Enabled Services
Tuunanen, Tuure; Salo, Markus; Li, Feng (SAGE Publications, 2023)The literature has proposed ways to modularize information-technology-enabled services (ITeS) with limited success. We argue that applying design principles (DPs) can address this gap and revitalize the service modularization ...