Dialogi ja vertaisuus mentoroinnissa
Karjalainen, M., Heikkinen, H. L., Huttunen, R., & Saarnivaara, M. (2006). Dialogi ja vertaisuus mentoroinnissa. Aikuiskasvatus, 26(2), 96-103. https://doi.org/10.33336/aik.93677
Julkaistu sarjassa
AikuiskasvatusPäivämäärä
2006Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat, 2006
Onko tasavertainen dialogi mahdollista mentoroinnissa? Ehdotamme mentoroinnin tarkasteluun mallia, joka auttaa välttämään toisaalta autoritaarisuuden ja hierarkkisuuden, toisaalta naiivit odotukset täydellisestä tasa-arvosta. Tarkastelemme dialogisuuden mahdollisuutta mentoroinnissa kolmella eri tasolla – eksistentiaalisella, episteemisellä ja juridis-eettisellä. Mentorointi voisi parhaimmillaan olla kahden ihmisen välistä vuorovaikutusta, joka perustuu vastavuoroiseen luottamukseen ja toisen tietojen, taitojen ja osaamisen arvostamiseen. Mentoroitavan ja mentorin dialogin lähtökohtana on ennen muuta vastavuoroinen tunnustuksen antaminen eksistentiaalisella tasolla.
ISSN Hae Julkaisufoorumista
0358-6197Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/93677Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/16202037
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The novice language teacher's guide to survival : dialogue between the new and the experienced language teacher
Nieminen, Teemu; Renvall, Lauri (2017)Aloittelevat opettajat kohtaavat ammatissaan merkittävän määrän haasteita ensimmäisien työvuosien aikana (Blomberg 2009; Heikkinen et al. 2012; Laaksola 2007). Haasteita ovat muun muassa psykologiset aspektit kuten ... -
Mentoring and the Dimensions of Trialogical Knowledge Creation : Mentors' Perceptions of Learning in a Mentoring Relationship
Maunula, Minna; Maunumäki, Minna; Lähdesmäki, Sirkku; Kantola, Jenni (Infonomics Society, 2023)The mentoring process aims to promote learning and competence and support professional growth. The mentoring process inherently includes elements of learning. However, mentoring is not viewed from the perspective of learning ... -
Mentored to feel free : exploring family business next generation members' experiences of non-family mentoring
Tunkkari-Eskelinen, Minna (University of Jyväskylä, 2005)The purpose of this study was to create a substantive theory of non-family mentoring that can be applied to the use of family businesses. The experiences of non-family mentoring were explored by using a Grounded Theory ... -
Paradoxes of Mentoring : An Ethnographic Study of a Mentoring Programme for Highly-educated Women with Migrant Backgrounds
Steel, Tytti; Lämsä, Anna-Maija; Jyrkinen, Marjut (Linköping University Electronic Press, 2019)This article explores paradoxes that emerge in the mentoring of highly-educated, female, foreign-born job-seekers in Finland. Theoretically, the study is linked to the growing body of research scrutinising the integration ... -
Virtues of Mentors and Mentees in the Finnish Model of Teachers’ Peer-group Mentoring
Pennanen, Matti; Heikkinen, Hannu L.T.; Tynjälä, Päivi (Routledge, Taylor & Francis Group, 2020)This study investigated participants’ conceptions of the ideal mentor and mentee in the Finnish model of peer-group mentoring (PGM). Existing mentoring research emphasises dyadic practices, yet there is a lack of investigation ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.