Dialogi ja vertaisuus mentoroinnissa
Abstract
Onko tasavertainen dialogi mahdollista mentoroinnissa? Ehdotamme mentoroinnin tarkasteluun mallia, joka auttaa välttämään toisaalta autoritaarisuuden ja hierarkkisuuden, toisaalta naiivit odotukset täydellisestä tasa-arvosta. Tarkastelemme dialogisuuden mahdollisuutta mentoroinnissa kolmella eri tasolla – eksistentiaalisella, episteemisellä ja juridis-eettisellä. Mentorointi voisi parhaimmillaan olla kahden ihmisen välistä vuorovaikutusta, joka perustuu vastavuoroiseen luottamukseen ja toisen tietojen, taitojen ja osaamisen arvostamiseen. Mentoroitavan ja mentorin dialogin lähtökohtana on ennen muuta vastavuoroinen tunnustuksen antaminen eksistentiaalisella tasolla.
Main Authors
Format
Articles
Research article
Published
2006
Series
Subjects
Publication in research information system
Original source
https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/93677
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010096154Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
0358-6197
DOI
https://doi.org/10.33336/aik.93677
Language
Finnish
Published in
Aikuiskasvatus
Citation
- Karjalainen, M., Heikkinen, H. L., Huttunen, R., & Saarnivaara, M. (2006). Dialogi ja vertaisuus mentoroinnissa. Aikuiskasvatus, 26(2), 96-103. https://doi.org/10.33336/aik.93677
Copyright© Kirjoittajat, 2006