Fyysisen aktiivisuuden yhteys seitsemäsluokkalaisten urheiluyläkoululaisten tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko Olympiakomitean urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvien seitsemäsluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden määrällä yhteyttä heidän tavoitteellisuuteensa opinnoissa ja urheilussa. Lisäksi vertailimme tulosten eroavaisuuksia sukupuolten välillä, yksilö- ja joukkueurheilijoiden välillä sekä kolmen suosituimman lajin välillä. Tämän tutkimuksen kolme suosituinta lajia olivat jalkapallo, jääkiekko ja salibandy. Tutkimukseen osallistui yhteensä 455 oppilasta, joista 200 oli tyttöjä ja 255 poikia. Fyysistä aktiivisuutta, tavoitteellisuutta opinnoissa ja tavoitteellisuutta urheilussa mitattiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastattiin kouluaikana. Tuloksia analysoitiin Pearsonin korrelaatiokertoimilla, riippumattomien otosten t-testillä sekä yksisuuntaisella varianssianalyysilla.
Fyysisen aktiivisuuden yhteyttä tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa tarkasteltaessa todettiin, että oppilailla, jotka liikkuivat paljon, oli myös korkea tavoitteellisuus urheilussa ja opinnoissa. Fyysisen aktiivisuuden yhteys oli vähän suurempi tavoitteellisuuteen urheilussa, kuin tavoitteellisuuteen opinnoissa. Oppilaat liikkuivat keskimäärin 19,2 tuntia viikossa, heidän keskimääräinen tavoitteellisuutensa opinnoissa oli 4,1 Likertin asteikolla 1-5 ja heidän keskimääräinen tavoitteellisuus urheilussa oli 4,3. Sukupuolten eroavaisuuksia vertailtaessa havaittiin poikien olevan tavoitteellisempia urheilussa kuin tyttöjen. Yksilö- ja joukkueurheilijoiden eroavaisuuksia vertailtaessa huomattiin joukkueurheilijoiden olevan yksilöurheilijoita tavoitteellisempia urheilussa. Suosituimpien lajien keskinäisiä eroavaisuuksia tarkasteltaessa havaittiin jääkiekkoilijoiden olevan jalkapalloilijoita tavoitteellisempia urheilussa.
Tutkimukseemme osallistuneiden urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvien oppilaiden todettiin olevan hyvin tavoitteellisia urheilussa ja opinnoissa. Fyysisen aktiivisuuden yhteys tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa ei ollut selkeä. Tutkimuksen perusteella fyysisellä aktiivisuudella on melkein kohtalainen yhteys tavoitteellisuuteen urheilussa ja matala yhteys tavoitteellisuuteen opinnoissa. Urheiluyläkoulukokeiluun osallistumisen ja korkean fyysisen aktiivisuuden voidaan todeta olevan asioita, joihin nuoria kannattaa rohkaista, sillä ne saattavat vaikuttaa positiivisesti nuoren urheilijan tavoitteellisuuteen sekä urheilussa että opinnoissa.
...
The purpose of this study was to determine whether the amount of physical activity of seventh-graders participating in the Olympic Committee’s sports high school experiment was related to their goal in studies and sports. In addition, we compared differences in results between the sexes, between individual and team athletes, and between the three most popular sports. The three most popular sports in this study were football, hockey, and floorball.
A total of 455 students participated in the study, of which 200 were girls and 255 boys. Physical activity, future goal setting in studies and future goal setting in sports were measured with an electronic questionnaire, which was answered during school hours. The results were analyzed by Pearson's correlation test, independent samples t-test, and one-way analysis of variance.
Examining the relationship between physical activity and goal setting in studies and sports, it was found that students with high weekly physical activity also had high level goal setting in sports and studies.
The association between physical activity was slightly greater to future goal setting in sport than to future goal setting in studies. Pupils average physical activity per week was 19.2 hours, their average future goal setting in studies was 4.1 on a Likert scale of 1-5 and their average future goal setting in sports was 4.3. When comparing gender differences, boys were found to be more future goal-oriented in sports than girls. When comparing the differences between individual and team athletes, it was found that team athletes are more future goal-oriented in sports than individual athletes. When examining the differences between the most popular sports, it was found that hockey players are more future goal-oriented than football players in sports.
The students who participated in the sports high school experiment who participated in our study were found to be very future goal-oriented in sports and studies. The link between physical activity and future goal setting in studies and sports was not clear. According to the study, physical activity has an almost moderate association with future goal setting in sports and a low association with future goal setting in studies. At the very least, physical activity is not detrimental to future goal setting in studies and sports.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Seitsemäsluokkalaisten ja heidän vanhempiensa ruutuajan ja fyysisen aktiivisuuden yhteydet
Henriksson, Ida (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten seitsemäsluokkalaisten nuorten ruutuajan ja fyysisen aktiivisuuden määrää sekä niiden yhteyttä toisiinsa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää heidän vanhempiensa ruutuajan ... -
Urheiluyläkoululaisten liikunta-aktiivisuus ja koettu fyysinen toimintakyky
Porttikivi, Pekka; Suoraniemi, Samu (2018)Porttikivi, Pekka & Suoraniemi, Samu. 2018. Urheiluyläkoululaisten liikunta-aktiivisuus ja koettu fyysinen toimintakyky. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 86 ... -
Urheiluyläkoululaisten liikunta-aktiivisuus ja koettu fyysinen toimintakyky
Suoraniemi, Samu; Porttikivi, Pekka (2018)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää suomalaisten urheiluyläkoululaisten viikoittaista liikunta-aktiivisuutta, koettua fyysistä toimintakykyä ja niiden välistä yhteyttä. Liikunta-aktiivisuutta ja koettua fyysistä ... -
Urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvien seitsemäsluokkalaisten kokema koulu- ja urheilu-uupumus
Pyrrö, Alisa; Immonen, Johanna (2021)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää urheiluyläkoulukokeiluun osallistuneiden seitsemäsluokkalaisten kokemaa koulu- ja urheilu-uupumusta. Vastauksia haluttiin saada myös siihen, onko sukupuoli tai päälajiryhmä ... -
Fyysisen aktiivisuuden yhteydet elämäntyytyväisyyteen, koettuun opintojen kuormittavuuteen sekä koettuun opintomenestykseen lukiolaisilla
Leppänen, Aleksi (2020)Tässä työssä tutkittiin lukiolaisten fyysistä aktiivisuutta, elämäntyytyväisyyttä, koettua opintojen kuormittavuutta, koettua opintomenestystä sekä sukupuolten välisiä eroja näissä tekijöissä. Erityisesti tarkoituksena oli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.