Fyysisen aktiivisuuden yhteys seitsemäsluokkalaisten urheiluyläkoululaisten tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa
Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko Olympiakomitean urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvien seitsemäsluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden määrällä yhteyttä heidän tavoitteellisuuteensa opinnoissa ja urheilussa. Lisäksi vertailimme tulosten eroavaisuuksia sukupuolten välillä, yksilö- ja joukkueurheilijoiden välillä sekä kolmen suosituimman lajin välillä. Tämän tutkimuksen kolme suosituinta lajia olivat jalkapallo, jääkiekko ja salibandy. Tutkimukseen osallistui yhteensä 455 oppilasta, joista 200 oli tyttöjä ja 255 poikia. Fyysistä aktiivisuutta, tavoitteellisuutta opinnoissa ja tavoitteellisuutta urheilussa mitattiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastattiin kouluaikana. Tuloksia analysoitiin Pearsonin korrelaatiokertoimilla, riippumattomien otosten t-testillä sekä yksisuuntaisella varianssianalyysilla.
Fyysisen aktiivisuuden yhteyttä tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa tarkasteltaessa todettiin, että oppilailla, jotka liikkuivat paljon, oli myös korkea tavoitteellisuus urheilussa ja opinnoissa. Fyysisen aktiivisuuden yhteys oli vähän suurempi tavoitteellisuuteen urheilussa, kuin tavoitteellisuuteen opinnoissa. Oppilaat liikkuivat keskimäärin 19,2 tuntia viikossa, heidän keskimääräinen tavoitteellisuutensa opinnoissa oli 4,1 Likertin asteikolla 1-5 ja heidän keskimääräinen tavoitteellisuus urheilussa oli 4,3. Sukupuolten eroavaisuuksia vertailtaessa havaittiin poikien olevan tavoitteellisempia urheilussa kuin tyttöjen. Yksilö- ja joukkueurheilijoiden eroavaisuuksia vertailtaessa huomattiin joukkueurheilijoiden olevan yksilöurheilijoita tavoitteellisempia urheilussa. Suosituimpien lajien keskinäisiä eroavaisuuksia tarkasteltaessa havaittiin jääkiekkoilijoiden olevan jalkapalloilijoita tavoitteellisempia urheilussa.
Tutkimukseemme osallistuneiden urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvien oppilaiden todettiin olevan hyvin tavoitteellisia urheilussa ja opinnoissa. Fyysisen aktiivisuuden yhteys tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa ei ollut selkeä. Tutkimuksen perusteella fyysisellä aktiivisuudella on melkein kohtalainen yhteys tavoitteellisuuteen urheilussa ja matala yhteys tavoitteellisuuteen opinnoissa. Urheiluyläkoulukokeiluun osallistumisen ja korkean fyysisen aktiivisuuden voidaan todeta olevan asioita, joihin nuoria kannattaa rohkaista, sillä ne saattavat vaikuttaa positiivisesti nuoren urheilijan tavoitteellisuuteen sekä urheilussa että opinnoissa.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010056066Use this for linking
Language
Finnish