Työelämätaitojen kehittämisen mallit korkeakoulutuksessa
Nykänen, S., & Tynjälä, P. (2012). Työelämätaitojen kehittämisen mallit korkeakoulutuksessa. Aikuiskasvatus, 32(1), 17-28. https://doi.org/10.33336/aik.93966
Published in
AikuiskasvatusDate
2012Discipline
Kasvatustieteellinen koulutusalaCopyright
© Kirjoittajat, 2012
Yliopistojen sisällä käydään keskustelua humboltilaisen sivistysyliopistoihanteen
ja muuttuneiden yhteiskuntasuhteiden yhteensopivuudesta. Haastajiksi ovat
nousseet työvoimakompetenssit. Artikkelin kirjoittajat erottavat tutkimissaan
korkeakouluissa kolme työelämäntaitojen kehittämisen mallia, jotka he nimeävät
spesialistimalliksi, integratiiviseksi malliksi ja verkostoituneen kulttuurin malliksi.
Publisher
KansanvalistusseuraISSN Search the Publication Forum
0358-6197Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/21448216
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työelämätaitojen oppiminen korkeakoulutuksessa : asiantuntijaksi sosiaali-, terveys- ja hoitoaloille
Annala, Katja (2012)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä työelämätaitoja korkeakouluopiskelijat kokevat oppineensa koulutuksen aikana, ja onko ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijoiden välillä eroja taitojen oppimisessa. ... -
Yliopistosta työelämään : kehitysprojekti yliopisto-opiskelijoiden työelämätaitojen ja asiantuntijuuden kartuttajana
Malinen, Riikka (2016)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka yliopisto-opiskelijat kokevat kehitysprojektiin osallistumisen ja monitieteisen tiimityön tukeneen työelämätaitojen ja asiantuntijuuden kehittymistä sekä selvittää asiakasyritysten ... -
Kehittämishankkeet korkeakoulutuksen työelämärelevanssin edistäjänä
Brauer, Sanna; Pajarre, Eila; Nikander, Leena; Häkkinen, Reija; Kettunen, Jaana (Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö, OKKA-säätiö, 2020)Muuttuvan työelämän tarpeet ohjaavat entistä painokkaammin kehittämään yhteistyötä korkeakoulutuksen ja työelämän välillä sekä vahvistamaan jatkuvan oppimisen kulttuuria. Yksilötasolla paremmat yleiset työelämätaidot avaavat ... -
Agency, expertise and working life skills : Students’ conceptions of the generic competences required in the world of work
Brauer, Sanna; Ratinen, Ilkka; Kumpulainen, Kaisu; Kyrö-Ämmälä, Outi; Nikander, Leena; Väänänen, Ilkka (Open Access Publishing Group, 2021)Fundamental changes in working life highlight the demands on the co-operation between the educational sector and working life, that should contribute to students’ employability. In addition to discipline-specific expertise, ... -
Linguistic, Contextual, and Experiential Equivalence Issues in the Adaptation of a Performance-Based Assessment of Generic Skills in Higher Education
Ursin, Jani; Hyytinen, Heidi; Silvennoinen, Kaisa; Toom, Auli (Frontiers Media SA, 2022)This qualitative study investigated the various linguistic, contextual, and experiential equivalence issues embedded in a performance-based instrument aimed at assessing generic skills in higher education. A rigorous ...