The role of language in integration: a longitudinal study of migrant parents’ trajectories
This study is an ethnographically oriented longitudinal exploration of the
language learning and integration trajectories of eight migrant parents. The study
offers a unique perspective on how migrant parents’ varied language resources
are received and evaluated in Finland. The study focuses specifically on how
proficiency in English attained pre-migration affected participants’ processes of
language learning and integration. The study seeks to understand the fluid and
situational nature of language learning and use in various contexts. This study
adopts a translingual practice approach to language informed by research on
English as a (multi)lingua franca (ELF) and investment in language learning. The
study comprises three sub-studies and an overview. The participants were eight
migrant parents, two senior and five junior nurses working at Finnish family
clinics. The data was collected between 2015 and 2019, and consists of interviews
with the migrant parents and family clinic representatives. Sub-study 1 focuses
on the parents’ experiences of inclusion and exclusion shaped by language use
during their initial period of settlement in Finland. In Sub-study 2, the concept of
investment is employed to explore how two migrant parents narrativize their
language learning and integration trajectories, and how their investment in
language learning has contributed to more satisfactory working-life integration.
Sub-study 3 sheds light on how family clinic nurses categorize their migrant
clients based on the clients’ perceived proficiency in English and whether this
conforms to the native speaker norm. This study shows that being able to use
English is helpful at the beginning of a person’s stay in Finland. However, the
findings highlight the fact that in order to feel that they are integrated and, above
all, to achieve professional satisfaction, migrants need to develop proficiency in
the local language. In addition, the study shows how strongly native speaker
ideology is reflected in the evaluation of foreigners’ language proficiency. The
study therefore has important practical implications for both general education
and for the training of various professionals, such as teachers and family clinic
nurses.
Keywords: ethnography, English as a lingua franca, family clinic, immigrant,
investment, language learning, migrant, native speaker ideology, stay-at-home
parent
...
Tämä on etnografisesti suuntautunut pitkittäistutkimus kahdeksan siirtolaisvanhemman
kielen oppimisen ja kotoutumisen poluista. Tutkimus tarjoaa ainutlaatuisen
näkökulman siihen, miten siirtolaistaustaisten vanhempien olemassa olevat
kielelliset resurssit otetaan vastaan ja miten niitä arvioidaan Suomessa. Tutkimus
keskittyy erityisesti siihen, miten ennen muuttoa saavutettu englannin kielen taito
vaikutti osallistujien kielenoppimiseen ja kotoutumiseen. Tutkimuksessa pyritään
ymmärtämään kielen oppimisen ja sen käytön muuttuvaa ja tilanteista luonnetta
vaihtelevissa ympäristöissä. Tutkimuksessa käytetään kielirajat ylittävää lähestymistapaa,
ja siinä hyödynnetään sekä englannin käyttöön lingua francana että kielenoppimiseen
investoimiseen liittyvää tutkimusta. Tutkimus koostuu kolmesta
osatutkimuksesta ja yhteenveto-osasta. Osallistujina oli kahdeksan siirtolaistaustaista
vanhempaa sekä kaksi osastonhoitajaa ja viisi terveydenhoitajaa, jotka työskentelivät
suomalaisissa neuvoloissa. Haastatteluaineisto kerättiin vuosien 2015 ja
2019 välisenä aikana. Osatutkimus 1 keskittyy kuvaamaan millaisia kielen käyttöön
liittyviä mukaan pääsemisen tai ulkopuoliseksi jäämisen kokemuksia siirtolaisvanhemmilla
oli Suomeen asettautumisen alkuvaiheessa. Osatutkimuksessa
2 käytetään kielenoppimiseen investoimisen käsitettä kuvaamaan sitä, kuinka
kaksi siirtolaisvanhempaa kerronnallistavat kielenoppimisen ja kotoutumisen polkujaan,
sekä työelämään integroitumistaan. Osatutkimus 3 käsittelee sitä, miten
neuvolan terveydenhoitajat luokittelevat asiakkaitaan englannin osaamisen tason
mukaan sekä sen perusteella, kuinka hyvin tämä taso vastaa syntyperäisen kielenpuhujan
mallia. Tämä tutkimus osoittaa, että englannin kielen osaamisesta on hyötyä
kotoutumisen alkuvaiheessa. Tuloksissa korostuu kuitenkin, että onnistuneen
kotoutumisen ja ennen kaikkea ammatillisen tyytyväisyyden saavuttaminen edellyttää
paikallisen kielen osaamista. Lisäksi tutkimus osoittaa, että syntyperäisen
kielenpuhujan malli vaikuttaa hyvin voimakkaasti ulkomaalaisten kielitaidon arviointiin
julkisissa palveluissa. Tutkimuksella on täten käytännön sovellusarvoa
esimerkiksi opettajien ja terveydenhoitajien koulutuksessa.
Avainsanat: etnografia, englanti lingua francana, neuvola, maahanmuuttaja, investoiminen,
kielen oppiminen, siirtolainen, syntyperäisen kielenpuhujan malli,
kotivanhempi
...




ISBN
978-951-39-8306-2Contains publications
- Artikkeli I: Iikkanen, P. (2017). The use of language in migrant stay-at-home parents’ process of integration : Experiences of inclusion and exclusion. Apples : Journal of Applied Language Studies, 11 (3), 121-142. DOI: 10.17011/apples/urn.201712104587
- Artikkeli II: Iikkanen, Päivi (2019). Migrant women, work, and investment in language learning : Two success stories. Applied Linguistics Review, DOI: 10.1515/applirev-2019-0052
- Artikkeli III: Iikkanen, Päivi (2019) ELF and migrant categorization at family clinics in Finland. Journal of English as a Lingua Franca, 8 (1), 97-123. DOI: 10.1515/jelf-2019-2006
Keywords
kielenkäyttö sosiolingvistiikka vanhemmat kotiäidit neuvolat maahanmuuttajat siirtolaiset suomen kieli kielen oppiminen kielen omaksuminen kielitaito kotoutuminen (maahanmuuttajat) englannin kieli lingua francat ethnography English as a lingua franca family clinic immigrant investment language learning migrant native speaker ideology stay-at-home parent
Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3178]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Professional communicative repertoires and trajectories of socialization into global working life
Räisänen, Tiina (University of Jyväskylä, 2013) -
“You can do without Finnish but I’m not sure I would want to" : working migrants’ perceptions of the use and importance of English in Finland
Leinamo, Lotta (2022)Nykyajan globalisoituneessa maailmassa, jossa työperäinen maahanmuutto on avainasemassa, englannin kielen merkitys kommunikaatiossa on korostunut. Kielitaito on avainasemassa maahanmuuttajien integraatiossa ja englanti ... -
The use of language in migrant stay-at-home parents’ process of integration : Experiences of inclusion and exclusion
Iikkanen, Päivi (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2017)This paper examines the use of language and how it contributes to the experiences of inclusion and exclusion of recent migrant stay-at-home parents in Finland. The study shows how the use of language facilitates the ... -
Migrant women, work, and investment in language learning : Two success stories
Iikkanen, Päivi (De Gruyter Mouton, 2022)In the media, migrant mothers are often portrayed as uneducated, having trouble learning a new language, and preferring to stay at home rather than entering paid employment. This article offers a contrasting point of view ... -
English language needs and language proficiency of academic professionals as a basis for developing language training : a case study of environmental researchers
Ekola, Tytti (2016)Suomalainen työelämä on monilla aloilla kansainvälistynyt ja sen myötä työtekijöiden kielitarpeet ovat lisääntyneet. Erityisesti tieteellisen tutkimuksen tekeminen vaatii tekijältään laadun ylläpitämiseksi kansainvälistä ...