Show simple item record

dc.contributor.advisorSajasalo, Pasi
dc.contributor.authorRytkölä, Markus
dc.date.accessioned2020-09-30T12:03:34Z
dc.date.available2020-09-30T12:03:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71944
dc.description.abstractYrityskaupoista on tullut yhä suositumpi keino tavoitella kasvua ja muita strategisia tavoitteita. Kasvun ja muiden mahdollisten yrityskaupan tavoitteiden saavuttaminen vaatii kuitenkin enemmän kuin vain nimellisen omistajanvaihdoksen. Yrityskaupat vaativat yleensä jälkihoitoa onnistuakseen ja huolellisesti johdettu integraatio on tässä monesti keskeisessä asemassa. Tutkin tässä pro gradu –tutkielmassa miten yrityskaupan jälkeinen integraatio voi vaikuttaa yrityskaupan tavoitteiden saavuttamiseen. Teoreettisena perspektiivinä tässä tutkimuksessa on niin kutsuttu prosessi perspektiivi, joka korostaa oikein johdetun integraatioprosessin merkitystä onnistuneen yrityskaupan kannalta. Tämän lisäksi esittelen, minkälaisia integraatiovaiheen sudenkuoppia ja hyviä käytäntöjä aiempi akateeminen tutkimus ja kirjallisuus on tunnistanut. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta rakennan tapaustutkimukseni, jossa tutkin suuren japanilaisen yrityksen Suomessa tekemää yrityskauppaa ja siihen liittyvää integraatiota. Keräsin aineistoni pääsääntöisesti haastattelemalla henkilöitä, jotka ovat olleet keskeisessä asemassa tämän yrityskaupan integraatiovaiheessa. Haastattelujen lisäksi keräsin osan aineistostani vanhoista integraatiovaiheeseen liittyvistä dokumenteista. Tämä tutkimus osoittaa, että hyvin johdettu integraatio edesauttaa yrityskaupan tavoitteiden saavuttamista ja luotsaa ostajaa kohti tavoitteitansa, mutta se ei ole itsessään kaikkivoipa työkalu tavoitteiden saavuttamisen saralla.fi
dc.description.abstractBusiness acquisitions have become increasingly popular way to pursue growth and other strategic goals. However, the growth and other possible acquisition goal achievement requires more than just nominal change of ownership. Acquisitions usually require aftercare and in order to unleash all the potential of the acquisition, properly managed post-acquisition integration is needed. In this master’s thesis, I study how post-acquisition integration can affect acquisition goal achievement. The theoretical perspective for this study is so called Process Perspective, which underlines that properly managed integration process can enable successful business acquisition. Besides this, I highlight integration practices and pitfalls from the former academic literature and studies that are recognized as desirable or avoidable. The theory is applied to a case study where big Japanese corporation bought smaller Finnish organization some years ago and integrated it. The data is gathered mainly by interviewing representatives that have been involved in integration processes as managers, and this data is supported by old integration documents. This study indicates that well managed integration definitely enables acquisition goal achievement and guides the organization towards its targets, but still it is not all-powerful tool in acquisition goal achievement.en
dc.format.extent80
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleEffects of post-acquisition integration on acquisition goal achievement : a case study
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202009306019
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysoyrityskaupat
dc.subject.ysostrateginen johtaminen
dc.subject.ysoprosessit
dc.subject.ysocorporate acquisitions
dc.subject.ysostrategic leadership
dc.subject.ysoprocesses
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record