Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLönnroth, Harry
dc.contributor.authorLuoto, Jesse
dc.contributor.authorLujanen, Roni
dc.date.accessioned2020-09-21T06:46:43Z
dc.date.available2020-09-21T06:46:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71810
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ruotsin kielen opettajien käsityksiä ja kokemuksia kieliopista ja sen opettamisesta. Tutkimusta varten ruotsinopettajille lähetettiin lomakekysely, jossa kartoitettiin yleisesti kieliopista ja sen opetuskäytänteistä, mahdollisista kehitystarpeista sekä opetuksessa käytettävistä materiaaleista. Lisäksi tarkoituksena on opettajien näkemysten sekä tutkimuksen teoreettisen taustan perusteella luoda suulliseen kielitaitoon ja kommunikaatioon perustuva materiaalipaketti lukion toisen moduulin kielioppisisältöihin. Materiaalipaketissa käsitellään viittä kielioppiteemaa: adjektiivin taivutus, omistus- ja demonstratiivipronominit, käskymuodot ja sivulauseet. Tehtävien painopiste on kielioppisääntöjen harjoittelun lisäksi suullisessa viestinnässä. Tutkimuksen aineisto koostui kolmen ruotsinopettajan lomakevastauksista. Materiaali analysoitiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin avulla. Pienen otannan vuoksi analyysi on ainoastaan laadullinen, vaikka tarkoituksena oli analysoida vastauksia myös määrällisesti. Tulokset osoittivat, että kielioppi käsitteenä opettajille tarkoittaa ennen kaikkea kielen rakenteita. Opettajat olivat yleisesti tyytyväisiä nykyisiin opetusmateriaaleihin, mutta suhtautuivat myönteisesti myös vaihtoehtoisiin materiaaleihin. Tutkimuksessa selvisi lisäksi, että opettajat käyttävät kieliopin opetuksessa monia eri opetusmetodeja sekä hyödyntävät vaihtelevasti oppikirjan ulkopuolisia materiaaleja, esimerkiksi Kahoot!- ja Quizlet-pelejä sekä YouTube-videoita.fi
dc.format.extent97
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosv
dc.subject.othermaterialpaket
dc.titleGrammatikundervisning med fokus på muntliga uppgifter : ett materialpaket för gymnasiemodul 2 i B1-svenska
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202009215896
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysokielioppi
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot