Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorRantanen, Aurora
dc.date.accessioned2020-09-21T06:43:03Z
dc.date.available2020-09-21T06:43:03Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71808
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia merkityksiä toisen ja vieraan kielen oppimiselle annetaan kolmiportaisen tuen asiakirjoissa ja millaista kielikäsitystä kuvaukset uusintavat. Lisäksi tutkittiin, kuinka asiakirjoissa kirjoitetaan toisen ja vieraan kielen oppimisen haasteista ja oppimiselle suunnatuista tukitoimista. Tutkimusaineisto koostui esi- ja alkuopetusikäisille lapsille tehdyistä kolmiportaisen tuen asiakirjoista (N=38) eli pedagogisista arvioista ja selvityksistä, oppimissuunnitelmista sekä HOJKS-asiakirjoista. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin diskurssianalyysia. Tutkimustulokset osoittivat, että hieman yli puolessa (53 %) asiakirjoista pyrittiin tukemaan oppilaiden yksikielisyyttä heidän monikielisestä taustastaan huolimatta. Yli puolessa (61 %) asiakirjoista oli myös puutteita ja epätarkkuutta toisen tai vieraan kielen oppimisen sekä siihen liittyvän tuen kuvausten suhteen. Suurin osa (76 %) asiakirjoista kuitenkin uusinsi funktionaalista kielikäsitystä ja yli kolmasosassa (39 %) asiakirjoista pedagogiset ratkaisut oli perusteltu yksityiskohtaisesti. Tulokset vahvistivat käsitystä siitä, että pedagogisten asiakirjojen laadussa on suurta vaihtelevuutta. Asiakirjojen laadun varmistamiseksi olisi tärkeää, että pedagogisia asiakirjoja työssään hyödyntävät ammattilaiset pohtisivat omien kirjaamiskäytäntöjensä suhdetta asiakirjojen tarkoitukseen ja niistä saatavaan hyötyyn. Monikielisten oppilaiden määrän ja kielitaidon merkityksen jatkaessa kasvuaan olisi myös tärkeää, että opettajilla olisi käytössään ajantasainen osaaminen ja riittävät resurssit oppilaiden kielellisen kehityksen ja monikielisyyden tukemiseen.fi
dc.format.extent57
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherpedagoginen asiakirja
dc.titleToisen ja vieraan kielen oppimisesta ja sen vaikeuksista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202009215894
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysovieraat kielet
dc.subject.ysotoinen kieli
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot