Fysikaalisen kemian oppimisen matemaattiset haasteet ja opetuksen kehittäminen
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman kirjallisessa osassa tarkastellaan fysikaalisen kemian oppimista ja kurssien kehittämistä yliopiston aineopintotason kursseilla. Työssä tarkastellaan korkeatasoisen oppimisen prosessia konstruktivistisesta näkökulmasta sekä perehdytään oppimiseen kemian ja erityisesti fysikaalisen kemian konteksteissa. Fysikaalisen kemian oppimista on tarkasteltu etenkin sisältöjen matemaattisuuden näkökulmasta.
Fysikaalisen kemian oppimista haastaviksi tekijöiksi on tunnistettu muun muassa aihealueiden laajuus, abstraktius ja matemaattisuus sekä opiskelijoiden negatiiviset ennakkoasenteet ja heikko motivaatio fysikaalisen kemian opintoja kohtaan. Opiskelijoiden heikko matemaattisten käsitteiden ymmärrys haastaa fysikaalisen kemian ilmiöiden matemaattista tarkastelua ja tulosten yhdistämistä teoriaan. Aktiivisen oppimisen keinojen hyödyntäminen vaikuttaisi tukevan fysikaalisen kemian ilmiöiden ymmärtämistä ja parantavan opiskelijoiden motivaatiota.
Työn kokeellisessa osassa tutkittiin Jyväskylän yliopiston kemian laitoksen kurssia KEMA224 Fysikaalinen kemia 1. Fysikaalisen kemian kursseilla opettaneiden henkilöiden näkemyksiä kartoitettiin haastattelututkimuksen avulla. Kurssin KEMA224 aloittavien opiskelijoiden matemaattisia valmiuksia kartoitettiin esitietokokeella. Laajemmin opiskelijoiden kokemuksia kurssista KEMA224 selvitettiin kyselytutkimuksella.
Tulosten perusteella opiskelijoiden matemaattisissa esitiedoissa oli huomattavan paljon hajontaa. Opiskelijat kokivat matemaattiset taitonsa yleisesti melko hyviksi, mutta menestyivät heikosti matemaattisessa esitietokokeessa. Matemaattiset taidot olivat puutteellisia erityisesti derivaatta- ja integraalifunktioiden osalta. Näitä teemoja ei käsitellä fysikaalisen kemian näkökulmasta riittävän laajasti kurssin KEMA224 matemaattisilla esitietokursseilla. Opiskelijat kokivat fysikaalisen kemian ilmiöiden jäävän kurssilla KEMA224 jossain määrin piiloon matemaattisuuden alle. Kurssilla KEMA224 erityisesti heikosti menestyneet opiskelijat kokivat matemaattisuuden esteeksi kurssilla etenemiselle. Kuitenkin myös kurssilla hyvin menestyneet opiskelijat olisivat kaivanneet tukea kurssin KEMA224 matemaattisiin tehtäviin. Kurssin ohjausten ja harjoitustehtävien koettiin auttaneen ilmiöiden ymmärtämisessä ja tukeneen oppimista hyvin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Keitä opetamme ja mitä he oppivat? Käsite- ja asennetestit kemian peruskurssien opetuksen arvioinnin ja kehittämisen työkaluina
Kiviniemi, Tiina; Nuora, Piia (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2017)Jotta opetusta voidaan tehokkaasti kehittää, tulisi tuntea sekä opiskelijoiden lähtötaso että opiskelijoiden ajattelussa tapahtuvat muutokset kurssin aikana. Jyväskylän yliopiston kemian laitoksella selvitettiin näitä ... -
Fysiikan opiskelijoiden matemaattiset haasteet Jyväskylän yliopistossa
Huuhka, Niilo (2022)Tässä tutkielmassa tarkastellaan fysiikan opiskelijoiden matemaattisia valmiuksia ja haasteita Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella. Matemaattiset haasteet ovat yleisiä fysiikan opinnoissa oppiaineen vahvan ... -
"Vielä lisäisin, että oli mukava tehtävä, sai hymyn huulille" : tanssillisten ja kehollisten harjoitusten mahdollisuuksista lukujonotaitojen oppimisen edistämisessä
Oja, Marjo (2020)Tutkimukseni tarkoitus oli kehittää tanssillisten harjoitusten sarja, jonka avulla oppilaiden on mahdollista lisätä matemaattista ymmärrystään kehollisen kokemuksen kautta. Tutkimus on laadullinen design -tutkimus. ... -
Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa
Enäkoski, Juho (2021)Tässä tutkielmassa verrattiin ongelmaperustaista opetusmenetelmää opettajajohtoiseen opetusmenetelmään ja tunnistettiin kummankin käytön etuja sekä haasteita lukio-opetuksessa. Opetusmenetelmiä tutkittiin kemian oppiaineen ... -
Siirtyminen alakoulusta yläkouluun kemian opetuksen näkökulmasta
Kyrkkö, Laura (2017)Tässä pro gradu –tutkielmassa on tutkittu oppilaiden siirtymävaihetta alakoulusta yläkouluun erityisesti kemian opettamisen näkökulmasta. Tutkimuksessa on tarkasteltu erilaisia toimintamalleja, joiden avulla koulut helpottavat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.