Ohjaustaitojen kouluttaminen yleislääketieteen kouluttajalääkäreiden ohjauskoulutuksessa

Abstract
Tämä työ on monimuotoinen työnäyte yleislääketieteen kouluttajalääkäreille toteutetusta ohjauskoulutuksesta. Työ koostuu 12 koulutuspäivästä, teatteriesityksestä, artikkelista ja kirjallisesta työstä. Koulutuspäivät videoitiin ja lisäksi tehtiin viisi avointa teemahaastattelua. Näiden pohjalta rakennettiin teatteriesitys ”Lääkärin takki”. Esitys kuvataan kirjallisesti. Artikkeli on julkaistu Yliopistopedagogiikka-lehdessä. Kirjallisessa osuudessa kuvataan koulutusprosessi, koulutuksessa käytettyä draamamenetelmää ja sen myötä rakentunutta ymmärrystä yleislääketieteen kouluttajalääkäreiden tarvitsemasta vuorovaikutusosaamisesta. Työnäytteen kirjallisessa osuudessa kuvataan yleislääketieteen erikoislääkäreiden ohjauksen haasteita ja terveyskeskusten todellisuutta koulutettavien kokemuksiin perustuen. Koulutuksessa havaittiin ohjauksen tarpeen olevan olemassa, mutta sille varatun ajan ja resurssien olevan puutteellisia. Ohjauksen merkitys nuoren lääkärin työssä jaksamiseen ja siinä kehittymiseen näyttäytyi merkittävänä. Vuorovaikutuksen ja erityisesti kuuntelemisen merkitys koettiin suurena yleislääketieteessä. Ohjauksessa kokeneen lääkärin havaittiin auttavan nuorta lääkäriä kliinisen tiedon soveltamisessa. Ohjaajalta kysyttiin suoraan neuvoa tai hänen kanssaan haluttiin pohtia monimutkaista tilannetta. Työnäytteen kautta hahmottui sosiaali- ja terveydenhuoltoalan toimintakokonaisuuden monimutkaisuus ja potilaiden elämäntilanteiden laaja kirjo. Yleislääketieteen erikoislääkäreiden osaamisalueita kuvaava Wonca-puu koettiin haastavana ja vaikeana ymmärtää. Työssä kuvataan prosessia, jolla Wonca-puun osaamisalueita tutkittiin ja sovellettiin käytäntöön. Lääkärin vuorovaikutustaitojen kehittyminen on pitkä prosessi ja ohjaavien lääkäreiden esimerkin ja ohjauksen merkitys suuri. Lääkäri tarvitsee monipuolista viestintäosaamista; potilastietojärjestelmät, kirjaaminen ja erilaisten todistusten ja lähetteiden kirjoittaminen ovat iso osa lääkärin arkea. Vastaanottotilanteessa erilaiset viestinnän ja vuorovaikutuksen tavat ovat yhtä aikaa läsnä. Potilaan kuunteleminen, dokumenttien tarkastelu ja päätöksentekoprosessi saattavat tapahtua yhtä aikaa ja lyhyessä ajassa. Yleislääketieteen erikoislääkärillä on työssään hyvin erilaisia konteksteja, joissa tarvitaan monipuolisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Voidaan sanoa, että vuorovaiktutus on yleislääketieteen erikoislääkärin työssä merkittävä työväline.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009175881Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In Copyright
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..

Share