Show simple item record

dc.contributor.authorLaine, Kati
dc.contributor.authorAhonen, Arto K.
dc.contributor.authorNissinen, Kari
dc.date.accessioned2020-09-09T05:43:44Z
dc.date.available2020-09-09T05:43:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationLaine, K., Ahonen, A. K., & Nissinen, K. (2020). <i>PISA 18 : talousosaaminen</i>. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2020:18. <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-827-4" target="_blank">http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-827-4</a>
dc.identifier.isbn978-952-263-827-4
dc.identifier.otherCONVID_41892709
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71694
dc.description.abstractPISA-tutkimusohjelma (Programme for International Student Assessment) toteutettiin vuonna 2018 seitsemännen kerran. Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön OECD:n (Organisation for Economic and Cultural Development) toteuttaman tutkimusohjelman tarkoituksena on etsiä vastauksia siihen, miten peruskoulun päättövaiheessa olevat tai sen juuri päättäneet 15-vuotiaat nuoret osaavat etsiä, arvioida ja soveltaa tietoa arkielämän sekä tulevaisuuden tarpeista nousevien tehtävien ja ongelmien ratkaisemiseksi. Suomi osallistui vuoden 2018 tutkimuksessa ensi kertaa talousosaamisen (Financial Literacy) arviointiin, joka oli tarjolla kansainvälisenä vaihtoehtona. Talousosaamisen arviontiin on voinut osallistua vuodesta 2012 alkaen, eli se oli nyt tarjolla kolmatta kertaa. Talousosaamisen arviointiin osallistui 20 maata, joista 13 oli OECD:n kuuluvaa ja 7 niin kutsuttua partnerimaata.fi
dc.format.extent120
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherOpetus- ja kulttuuriministeriö
dc.relation.ispartofseriesOpetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja
dc.relation.urihttp://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-827-4
dc.rightsIn Copyright
dc.titlePISA 18 : talousosaaminen
dc.typeworkingPaper
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202009095802
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.contributor.oppiaineKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.oppiaineFinnish Institute for Educational Researchen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/Report
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_93fc
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0343
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2020
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysotalouskasvatus
dc.subject.ysotaloustieto
dc.subject.ysoyläkoululaiset
dc.subject.ysoPISA-tutkimus
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoyleissivistävä koulutus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p27037
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5295
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38262
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22506
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11617
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12690
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmD4


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright