University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Minä kirjoittajana, lukio ympäristönä : näkökulmia kirjoittamisen opetukseen

Thumbnail
View/Open
16. Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Erra, Satu
Date
2020

 
Writing cannot be separated from its environment. When a general upper secondary school student writes and studies writing, the school environment influences her activities. The aim of this qualitative and multidisciplinary research is to find out in what kind of context of writing Finnish general upper secondary school students operate while studying mother tongue and literature. The objective is to develop pedagogy of writing and to increase understanding about writing in general upper secondary school environment. The empirical research approaches writing from two perspectives, institution on the one hand and students on the other. The national core curriculum and matriculation examination represent the institutional view. The perspective of general upper secondary school students is reflected in essays on writing by the students. The first two sub-studies of the dissertation examine the discourses of writing in this data. The other two sub-studies analyse affordances of writing and what reflection means in upper secondary school students’ writings. In the light of the data, it seems that the teaching and assessment of writing is not based on just one discourse of writing, but the teaching has been quite diverse. However, there are more discourses in the curriculum than in the matriculation examination, which means that the exam does not fully match the curriculum. Students’ perceptions of writing, on the other hand, slightly differ from the perceptions of the institutional documents that guide teaching. According to the analysis, general upper secondary school writers are a heterogeneous group, but many writing problems are related to the same issues, such as the social aspects of writing, the writing process and assessment. Reflection and the process of self-understanding manifest in students’ writings in an effort to interact. In light of the research, it seems that reflective writing and consideration of the different conceptualizations of writing should be developed as a part of general upper secondary school writing instruction. ...
 
Kirjoittamista ei voi erottaa ympäristöstään. Kun lukiolainen kirjoittaa ja opiskelee kirjoittamista, vaikuttaa lukio ympäristönä hänen toimintaansa. Tutkimusta, joka pyrkisi tarkastelemaan ympäristön merkitystä kirjoittamiseen on vain vähän. Tämän monitieteisen empiirisen tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisessa kirjoittamisen kontekstissa lukiolaiset toimivat opiskellessaan äidinkieltä ja kirjallisuutta. Ympäristöä lähestytään kahdesta näkökulmasta. Institutionaalista ympäristöä edustavat opetussuunnitelmat sekä ylioppilaskokeen määräykset. Opiskelijoiden näkökulma tulee ilmi kirjoittamista pohtivissa teksteissä, jotka on tuotettu tätä tutkimusta varten. Kahdessa osatutkimuksessa tarkastellaan kirjoittamisen diskursseja näissä aineistoissa. Yhdessä osatutkimuksessa analysoidaan kirjoittamisen tarjoumia ja yhdessä sitä, miten reflektio näkyy kirjoitelmissa. Laadullinen analyysi keskittyy diskursseihin, tekstien sisältöön sekä kielellisiin valintoihin. Tutkimuksen perusteella kirjoittamisen opetus on ollut aineiston keräysajankohtana varsin monipuolista, eikä opetus tai arviointi ei ole perustunut vain yhteen kirjoittamiskäsitykseen. Ylioppilaskokeen, opetussuunnitelman ja opiskelijoiden käsitykset kirjoittamisesta kuitenkin eroavat toisistaan. Lukion opetussuunnitelmassa on ollut enemmän kirjoittamisen diskursseja kuin ylioppilaskokeessa, mikä tarkoittaa, ettei kansallinen koe vastaa täysin opetussuunnitelmaa. Opiskelijoiden käsitykset kirjoittamisesta puolestaan eroavat opetusta ohjaavien dokumenttien käsityksistä. Lukiolaiskirjoittajat ovat tutkimuksen perusteella heterogeeninen ryhmä, mutta monet kirjoittamisen ongelmat liittyvät kuitenkin samoihin seikkoihin, kuten kirjoittamisen vähäiseen sosiaalisuuteen, kirjoittamisprosessiin sekä arviointiin. Reflektio ja itsen ymmärtäminen ilmenee opiskelijoiden kirjoitelmissa pyrkimisenä vuorovaikutukseen. Tutkimuksen valossa näyttää siltä, että sekä reflektiivistä kirjoittamista että erilaisten kirjoittamiskäsitysten tarkastelua kannattaa kehittää osana lukion kirjoittamisen opetusta ja lukion kirjoittamista arvioida osin myös irrallaan ylioppilaskokeen arviointiperusteista. ...
 
ISBN
978-951-39-8261-4
Contains publications
  • Artikkeli I: Erra, S. & Svinhufvud, K. (2017). Kirjoittamisen diskurssit lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelman perusteissa ja äidinkielen ylioppilaskokeen määräyksissä. Virittäjä 121(3), 316–354. DOI: 10.23982/vir.51462
  • Artikkeli II: Erra, S. (2019). Kirjoittamisen diskurssit lukiolaisten kirjoittamista pohtivissa teksteissä. Sananjalka 61, 165–181. DOI: 10.30673/sja.80207
  • Artikkeli III: Erra, S. (2018). Kirjoittamisen tarjoumat lukiossa. Scriptum : Creative Writing Research Journal 5(1), 47–94. http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801091111
  • Artikkeli IV: Erra, S. (2020). Lukiolaisten kirjoittajaidentiteetit ja itsen ymmärtämisen prosessi – reflektiivinen kirjoittaminen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa. Ainedidaktiikka 4(2), 24–42. DOI: 10.23988/ad.84774
Keywords
kirjoittaminen lukio äidinkieli opetus ylioppilaskirjoitukset opetussuunnitelmat itsereflektio kerronta narratiivisuus identiteetti kontekstuaalisuus ecology of writing mother tongue education identity discourses reflective writing curricula matriculation exam general upper secondary school
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8261-4

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3178]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kirjoittamisen diskurssit lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelman perusteissa ja äidinkielen ylioppilaskokeen määräyksissä 

    Erra, Satu; Svinhufvud, Kimmo (Kotikielen Seura, 2017)
  • IB upper secondary school and national upper secondary school students' attitudes towards English oral skills : a comparative study 

    Hauta-Aho, Sanna (2013)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa suomalaisten lukio-opiskelijoiden asenteita englannin suullista kielitaitoa ja sen testaamista kohtaan. Tietoa kerättiin kyselylomakkeen avulla kahden kaupungin IB-lukioista ...
  • Unipäiväkirjan kirjoittamisesta : unipäiväkirjan narraatiot ja tarinallisuus kirjoittamisen näkökulmasta 

    Peltomäki, Pirja (2012)
    Pro gradu –tutkielmani tutkimuskohteena ovat unipäiväkirjan kirjoittaminen ja siihen liittyvät narraatiot. Tässä tutkimuksessa narratiivisuudella tarkoitetaan lähestymistapaa, joka kohdistaa huomion kertomuksiin tiedon ...
  • Kirjoittamisen opetus yläkoulussa ja lukiossa : tapaustutkimus kirjoittamisen opettamisesta opetusharjoittelukoulussa lukuvuonna 2017-2018 

    Häyhä, Hilla (2018)
    Viime aikoina on keskusteltu paljon nuorten heikentyneestä luku- ja kirjoitustaidosta, jotka ennakoivat myöhempää menestystä opinnoissa ja työelämässä. Kirjoittamisen opetus koulussa on siis tärkeää nuorten tulevaisuuden kannalta. ...
  • Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students 

    Rautiainen, Miika (2015)
    Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre