University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Factors of inertia in technology-triggered business model transformation process

Thumbnail
View/Open
2.9 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Luhti, Toni
Date
2020

 
Business model (BM) innovation is one of the key competitive forces that companies must focus on. For established companies, BM innovation often means BM transformation and often it is triggered by new technological innovations. However, there can be many factors that prevents BM transformation process and concurrently block existing businesses’ ability to change. These different factors of inertia may arise from many different sources. This has not been considered in the current literature; therefore, this study attempts to address this gap. Not all BM transformation processes succeed. We found that inertia plays a major role in incumbent companies’ BM transformations and can contribute to a failure to implement the BM innovation. This is crucial for business executives, as they must understand how BM transformation is progressing, how they might speed up the process and how they might tackle potential inertia beforehand. In the existing BM transformation literature, inertia factors are rarely identified, and the understanding of these barriers is scattered. Based on the existing literature, we synthesized four types of inertia factors for incumbent companies. To validate our findings, we constructed two case studies of carefully selected technology companies. The companies’ BM transformation processes were already in their implementation phases. Therefore, we were able to gather deep insights about the prior phases of the transformation processes through interviews with the key decision-makers and key persons of the companies. The results of this study revealed a remarkable number of different types of inertia at every stage of the transformation process. Our findings address the assumption that inertia exists in all stages of the BM transformation process, yet the form of inertia differs in each stage. This point was not found in the existing literature. Therefore, by combining the results of the literature review and empirical studies, our contribution relies on the evidence that inertia can be categorized, that it exists in all stages of the transformation process, and that different stages entail distinct forms of inertia. ...
 
Liiketoimintamalli-innovaatiot ovat yksi tärkeimmistä kilpailutekijöistä, joihin yritysten on keskityttävä. Olemassa oleville yrityksille tämä tarkoittaa usein olemassa olevan liiketoimintamallin muutosprosessia, joka usein lähtee liikkeelle uudesta teknologisesta innovaatiosta. On kuitenkin useita tekijöitä, jotka estävät tai hidastavat liiketoimintamallin muutosta onnistumasta. Nämä monet erilaiset inertiatekijät voivat johtua monista eri syistä. Tämä näkökulma puuttuu nykyisestä kirjallisuudessa ja siihen tämä tutkimus keskittyy. Kaikki liiketoimintamallien muutokset eivät onnistu. Havaitsimme, että muutoksen hitaus voi olla merkittävä tekijä muutosprosessissa ja tämä voi pahimmillaan johtaa muutostyöstä luopumiseen. Tämä näkemys on elintärkeää yritysjohtajille, koska heidän on ymmärrettävä, miten liiketoimintamallin muutos etenee, miten he voivat nopeuttaa prosessia ja miten he voivat puuttua mahdollisiin estäviin tekijöihin mahdollisesti jo etukäteen. Nykyisessä liiketoimintamallien muutoskirjallisuudessa inertiatekijät tunnistetaan harvoin ja ymmärrys näistä esteistä on hyvin pintapuolista. Olemassa olevan kirjallisuuden perusteella kategorioimme neljän tyyppistä inertiaa. Inertiatekijöiden validoimiseksi toteutimme kaksi tapaustutkimusta huolellisesti valituista teknologiayrityksistä. Yritysten liiketoimintamallien muutosprosessit olivat jo käyttöönottovaiheessa, joten pystyimme keräämään havaintoja muutosprosessien aikaisemmista vaiheista haastatteluilla keskeisten päätöksentekijöiden ja yritysten avainhenkilöiden avulla. Tämän tutkimuksen tulokset paljastivat huomattavan määrän inertiatekijöitä muutosprosessin jokaisessa vaiheessa. Tuloksemme sisältävät olettamuksen, että hitautta ja esteitä esiintyy kaikissa muutosprosessin vaiheissa, mutta inertian muoto vaihtelee vaiheiden välillä. Tätä ymmärrystä ei löydy olemassa olevasta kirjallisuudesta. Siksi yhdistämällä kirjallisuuskatsauksen ja empiiristen tutkimusten tulokset, kontribuutiomme perustuu todisteisiin siitä, että inertiaa esiintyy kaikissa muutosprosessin vaiheissa, sitä voidaan luokitella ja eri vaiheissa inertia on erilaista. ...
 
ISBN
978-951-39-8263-8
Keywords
liiketoimintamallit uudistaminen teknologinen kehitys innovaatiot muutos muutosjohtaminen esteet hitaus business model change process business model transformation inertia transformation process barriers to change
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8263-8

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3177]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Innovation development to new business in incumbent firms : a case study on the pharmaceutical companies in Finland 

    Hemminki, Markus (2016)
    This thesis examines new business development in incumbent firms in market environment that is changing faster than ever before. The framework of this study, model to the new business development, is created at the literature ...
  • Reflections on the human role in AI policy formulations : how do national AI strategies view people? 

    Salo-Pöntinen, Henrikki; Saariluoma, Pertti (Springer Science and Business Media LLC, 2022)
    Purpose There is no artificial intelligence (AI) without people. People design and develop AI; they modify and use it and they have to reorganize the ways they have carried out tasks in their work and everyday life. ...
  • Factors of inertia in technology-triggered business model transformation process 

    Luhti, Toni (2020)
    Business model (BM) innovation is one of the key competitive forces that companies must focus on. For established companies, BM innovation often means BM transformation and often it is triggered by new technological ...
  • A New Concept of R&D in NEO Open Innovation : Transformation of R&D Triggered By Amazon 

    Tou, Yuji; Watanabe, Chihiro; Moriya, Kuniko; Vurpillat, Victor; Neittaanmäki, Pekka (AIRCC Publishing Corporation, 2019)
    Amazon was the world’s top R&D firm in 2017. Its R&D investment was double that of 2015, quintuple that of 2012, and tenfold that of 2011. It deploys a unique R&D model as conducting “routine or periodic alternations” and ...
  • Robotizing meaningful work 

    Turja, Tuuli; Minkkinen, Jaana; Mauno, Saija (Emerald, 2022)
    Purpose Robots have a history of replacing human labor in undesirable, dirty, dull and dangerous tasks. With robots now emerging in academic and human-centered work, this paper aims to investigate psychological implications ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre