Show simple item record

dc.contributor.advisorIsosomppi, Leena
dc.contributor.authorHonkanen, Juha
dc.date.accessioned2020-08-26T05:32:11Z
dc.date.available2020-08-26T05:32:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71508
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa perehdyttiin etävanhempina toimivien isien kokemuksiin kodin ja koulun yhteistyöstä. Lisäksi tarkasteltiin millaiseksi he kokevat osallisuuden lastensa koulunkäynnissä ja miten etävanhemmuus on vaikuttanut kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön. Menetelmällisesti tutkimus on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2020. Aineisto koostuu viiden suomalaisen etävanhempi-isän haastatteluista. Isien kokemukset jakaantuivat kuuteen teemaan, joista jokaisessa esiintyy useita merkityksiä. Kokemuksissa korostuivat erityisesti jaettu vanhemmuus ja toimiva yhteishuoltajuus, lähivanhemman korostunut rooli, vanhemmuuden kokeminen yhteistyön kautta, osallisuus lapsen koulunkäynnissä sekä kodin ja koulun yhteistyön toimivuus. Lisäksi isät hahmottelivat kokemustensa kautta koululle periaatteita eroperheiden kanssa toimimiseen. Tuloksista voidaan päätellä, että kodin ja koulun yhteistyöllä on merkitystä, mutta se ei ole vanhemmuutta määrittelevä tekijä. Yhteishuoltajuuden toimivuus on merkittävä tekijä kodin ja koulun yhteistyön toimivuuden kannalta. Kodin ja koulun yhteistyön kautta isät kokevat vanhemmuuden ja osallisuuden kokemuksia. Vaikka viestinnän tasapuolisuudessa on jonkin verran puutteita, isät ovat pääasiassa tyytyväisiä kodin ja koulun yhteistyöhön, ja kokevat haasteiden olevan muualla. Kodin ja koulun yhteistyölle asettaa omat haasteensa koulun toiminnan rajallisuus ja vaikutusmahdollisuudet haastavissa yhteishuoltajuustilanteissa.fi
dc.format.extent112
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othereroisyys
dc.titleEronneiden isien kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202008265650
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoetävanhemmuus
dc.subject.ysokodin ja koulun yhteistyö
dc.subject.ysovanhemmuus
dc.subject.ysoyhteishuolto
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysoisät
dc.subject.ysoisyys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record