Reading development from age 2 to 16: Divergent developmental pathways and their early identification
The overall aim of the current dissertation is to examine reading development over time (from age 2 to 16) and investigate the key factors for the early identification and resolution of reading difficulties. It aims to identify ways to predict the development of reading skills and reading difficulties at different ages with the use of very early skills. In particular, the dissertation seeks to increase understanding of how family risk, cognitive skills, and environmental effects affect reading development and reading difficulties. This dissertation builds on data from the Jyväskylä Longitudinal Study of Dyslexia and The First Steps Study. The results of this dissertation suggested that for most children with reading difficulties, the difficulties are persistent from Grades 1 to 9. However, some participants manifested instability in their reading difficulties, and resolving and late-emerging pathways were identified. The results demonstrate that how reading difficulties are identified affects their stability. In particular, the use of single cut-offs can contribute to false impressions, such as how distinct the reading difficulty groups are. The use of different methodologies such as person- vs. variable-oriented approaches may yield differences in the results. The use of latent profile analysis (a person-oriented approach) revealed higher stability in reading skills compared to the use of cut-offs on continuous variables (a variable-oriented approach). The examination of the longitudinal stability of reading difficulties with the use of cut-offs on continuous variables showed that the use of measures with measurement error and the use of single cut-offs affect the longitudinal stability of reading difficulties identification across two time points by causing misclassifications. Furthermore, the examination of the factors that can be used for the early identification of the differential developmental pathways of reading development suggested multiple risk and protective factors. Family risk for reading difficulties, being a boy, and lower performance in cognitive skills (slow rapid automatized naming, difficulty in reading easy words, and low scores in phonological skills, letter knowledge, number counting, and vocabulary) in kindergarten increased the odds of developing reading difficulties. Factors such as being a girl, and good number counting and vocabulary skills in kindergarten seemed to be good markers for the resolution of reading difficulties. A profile with risk factors did not inevitably lead to reading difficulties.
...
Väitöskirjan tavoitteena on tarkastella lukutaidon kehittymistä pidemmän ajan kuluessa kuin aikaisemmissa tutkimuksissa (ikävuosina 2–16). Tarkoituksena on tunnistaa tapoja, joilla lasten ja nuorten lukutaidon ja lukemisvaikeuksien kehittymistä voidaan ennakoida tarkastelemalla hyvin varhaisia taitoja. Erityisesti pyritään selvittämään, kuinka perheeseen liittyvät riskitekijät, kognitiiviset taidot ja ympäristötekijät vaikuttavat lukutaidon kehittymiseen ja lukemisvaikeuksiin. Väitöskirja perustuu seuraavissa tutkimuksissa saatuihin tuloksiin: ‘Lapsen Kielen Kehitys’ ja ‘Alkuportaat’. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että usein lasten lukemisvaikeudet säilyivät peruskoulun ensimmäiseltä luokalta yhdeksännelle luokalle asti. Joidenkin tutkimukseen osallistuneiden lasten lukemisvaikeuksissa esiintyi kuitenkin vaihtelua: osalla ne korjaantuivat ja osalla ilmaantuivat vasta myöhemmässä vaiheessa. Tulosten mukaan lukemisvaikeuksien tunnistamistapa vaikuttaa arvioihin niiden pysyvyydestä. Erityisesti mittavirhe ja yksittäisten raja-arvojen käyttö voi aiheuttaa vääriä tulkintoja. Mittavirhe, jota kaikkeen testaamiseen liittyy, sekä yksittäisten raja-arvojen käyttö lukemisvaikeuden tunnistamisessa vaikuttavat esimerkiksi siihen, miten pysyväksi lukemisvaikeus arvioidaan kahden ajankohdan välillä., Vaikka mittavirheen ja raja-arvojen vaikutus huomioitiin, tutkimuksessa havaittiin kuitenkin, etteivät lukemisvaikeudet aina ole pysyviä: erityisesti lukutaidon nopeaa kehitystä havaittiin osalla niistä lapsista, joilla oli lukemisvaikeutta ensimmäisillä koululuokilla. Havaittiin myös, että lukutaidon erilaisia kehityspolkuja voidaan tunnistaa jo varhaisessa vaiheessa, ja tutkimus toi esille sekä riskitekijöitä että suojaavia tekijöitä. Pysyviä lukemisvaikeuksia kehittyi todennäköisemmin pojille kuin tytöille sekä niille, joiden perheessä esiintyi lukemisvaikeuksia. Heikommat kognitiiviset taidot esikoulussa (hidas RAN, vaikeus lukea helppoja sanoja, heikot fonologiset taidot, heikko kirjaintuntemus, numeroiden luettelemisen taito ja sanavarasto) lisäsivät myös pysyvien lukemisvaikeuksien todennäköisyyttä. Lukemisvaikeuksien korjaantuminen taas näytti olevan todennäköisempää tytöillä ja niillä, jotka hallitsivat hyvin numerosuoran ja joilla oli laaja sanavarasto. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että lukemisen vaikeudet eivät ole kaikilla lapsilla pysyviä ja on tärkeää tunnistaa erityisesti niitä tekijöitä, jotka johtavat muutoksiin; joko nopeaan, korjaantuvaan kehityskulkuun tai hitaampaan kehityskulkuun, jossa lukemisvaikeuksia havaitaan vasta myöhemmillä luokilla.
...




ISBN
978-951-39-8254-6ISSN Search the Publication Forum
2489-9003Contains publications
- Artikkeli I: Psyridou, M., Eklund, K., Poikkeus, A. M., & Torppa, M. (2018). Reading outcomes of children with delayed early vocabulary: A follow-up from age 2–16. Research in Developmental Disabilities, 78, 114-124. DOI: 10.1016/j.ridd.2018.05.004
- Artikkeli II: Psyridou, M., Tolvanen, A., Lerkkanen, M. K., Poikkeus, A. M., & Torppa, M. (2020). Longitudinal stability of reading difficulties: examining the effects of measurement error, cut-offs, and buffer zones in identification. Frontiers in Psychology, 10, 2841. DOI: 10.3389/fpsyg.2019.02841
- Artikkeli III: Psyridou, M., Tolvanen, A., de Jong, P. F., Lerkkanen, M. K., Poikkeus, A. M., & Torppa, M. Developmental profiles of reading fluency and reading comprehension from grades 1 to 9 and their early identification. Submitted manuscript.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [694]
- Väitöskirjat [3295]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Development of silent reading fluency and reading comprehension across grades 1 to 9 : unidirectional or bidirectional effects between the two skills?
Psyridou, Maria; Tolvanen, Asko; Niemi, Pekka; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Torppa, Minna (Springer Science and Business Media LLC, 2022)Purpose This study examines the developmental interplay between silent reading fluency and reading comprehension from Grade 1 to Grade 9 (age 7 to 15) in a large Finnish sample (N = 2,518). Of particular interest was ... -
Long-term effects of the home literacy environment on reading development : Familial risk for dyslexia as a moderator
Torppa, Minna; Vasalampi, Kati; Eklund, Kenneth; Niemi, Pekka (Elsevier, 2022)This study aimed to gain better understanding of the associations between literacy activities at home and long-term language and literacy development. We extended the home literacy environment (HLE) model of Sénéchal and ... -
Reading Difficulties Identification : A Comparison of Neural Networks, Linear, and Mixture Models
Psyridou, Maria; Tolvanen, Asko; Patel, Priyanka; Khanolainen, Daria; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Torppa, Minna (Taylor & Francis, 2023)Purpose We aim to identify the most accurate model for predicting adolescent (Grade 9) reading difficulties (RD) in reading fluency and reading comprehension using 17 kindergarten-age variables. Three models (neural ... -
Typical and Atypical Development of Visual Expertise for Print as Indexed by the Visual Word N1 (N170w) : A Systematic Review
Amora, Kathleen Kay; Tretow, Ariane; Verwimp, Cara; Tijms, Jurgen; Leppänen, Paavo H. T.; Csépe, Valéria (Frontiers Media SA, 2022)The visual word N1 (N170w) is an early brain ERP component that has been found to be a neurophysiological marker for print expertise, which is a prelexical requirement associated with reading development. To date, no other ... -
Developmental profiles of reading fluency and reading comprehension from grades 1 to 9 and their early identification
Psyridou, Maria; Tolvanen, Asko; de Jong, Peter F.; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Torppa, Minna (American Psychological Association (APA), 2021)This study examined developmental profiles of reading fluency and reading comprehension in Grades 1 to 9 (ages 7 to 15) in a large Finnish sample (N = 2,518). In addition, early predictors of the profiles were analyzed ...