Sosiaalityön dokumentoinnin vaikutukset työntekijöiden ja asiakkaiden näkökulmasta
Abstract
Tämän kirjallisuuteen perustuvan tutkielman tarkoituksena on tarkastella sosiaalityön dokumentoinnin vaikutuksia työntekijöiden ja asiakkaiden näkökulmasta. Dokumentointi on sosiaalialan ammattilaisten lakisääteinen velvollisuus (Laki sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista 254/2015 4§).
Tutkielman keskeisin aineisto koostuu viidestä väitöskirjatutkimuksesta, joissa sosiaalityön dokumentointia tutkitaan eri näkökulmista. Lisäksi aineistona on käytetty muuta sosiaalityön dokumentoinnista kirjoitettua materiaalia. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkielman tuloksissa dokumentoinnin vaikuttavuutta lähestytään sekä asiakkaiden että työntekijöiden näkökulmasta. Työntekijöille dokumentointi toimii esimerkiksi työn tukena, tiedon tuottamisen ja arvioinnin välineenä, oikeusturvan takaajana sekä vallankäytön ja yhteistyön välineenä. Asiakasnäkökulmasta olennaisia vaikutuksia ovat muun muassa tiedon saanti, osallisuus sekä mahdollisuus hyödyntää dokumentteja. Dokumentointi vaikuttaa myös asiakkaiden yksityisyyteen, tunteisiin sekä palveluiden laatuun.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202008195601Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish