DivED – kohti kieli- ja kulttuuritietoisempaa opettajuutta ja opettajankoulutusta
Alisaari, Jenni; Harju-Autti, Raisa; Kivipelto, Susanna; Björklund, Mikaela; Keskitalo, Pigga; Kuusento, Kiia; Laasonen-Tervaoja, Eija; Vigren, Heli (2020). DivED – kohti kieli- ja kulttuuritietoisempaa opettajuutta ja opettajankoulutusta. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11 (3). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/dived-kohti-kieli-ja-kulttuuritietoisempaa-opettajuutta-ja-opettajankoulutusta
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaAuthors
Date
2020Copyright
© Kieliverkosto & kirjoittajat, 2020
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan opetus rakentuu kielitietoisuudelle, eri kielten ja kulttuurien arvostukselle sekä eri kulttuureiden vuorovaikutukselle. Opettajat ja opettajankouluttajat tietävät, että kielet, kulttuurit ja identiteetit ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa. Haasteena on, miten kieli- ja kulttuuritietoisuutta voidaan käytännön tasolla toteuttaa. DivED on pyrkinyt vahvistamaan sekä jo nyt työelämässä olevien opettajien että opettajaopiskelijoiden osaamista tällä saralla. Tässä artikkelissa kuvaillaan hankkeemme toimintaa, saavutuksia, haasteita sekä tulevaisuudennäkymiä.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/dived-kohti-kieli-ja-kulttuuritietoisempaa-opettajuutta-ja-opettajankoulutustaMetadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Integraatiota ja inkluusiota : valmistavan opetuksen hyvät käytänteet
Naukkarinen, Heidi; Tiermas, Anne (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)Perusopetukseen valmistavaa opetusta järjestetään kunnissa eri tavoin. Erityisesti pääkaupunkiseudulla alkuopetusikäisten valmistavaa opetusta on ryhdytty järjestämään inklusiivisesti yleisopetuksen ryhmässä. Tarvitaan ... -
LUKILOKI : virtaa ja välineitä luku- ja kirjoitustaidon ohjaamiseen
Aalto, Eija; Heikkilä, Riikka; Järvenoja, Marjaana; Kuosmanen, Merja; Lehtinen, Auli; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Luokomaa, Sanna; Mononen, Susanna; Mustonen, Sanna; Nousiainen, Tuula; Raittila, Tiia-Liina; Saario, Johanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)“Mukavaa, kun tässä koulutuksessa tutkimus kohtaa arjen”, tiivisti LUKILOKI-koulutuksen osallistuja kokemuksiaan. Valtakunnallisen, 1600 opettajaa tavoittavan LUKILOKI-täydennyskoulutuksen tavoitteena on tarjota ... -
Language awareness and cultural awareness in EFL textbooks : an analysis of EFL textbooks for seventh grade in Finnish basic education
Laukkanen, Otto (2017)Kielitietoisuus ja kulttuurillinen moninaisuus sekä kulttuurien väliseen ymmärrykseen ja yhteistyöhön pyrkiminen eli kulttuuritietoisuus ovat niin nykypäivän arkielämässä kuin opetussuunnitelmassakin yhä enemmän korostuvia ... -
Kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuus koulutuksen ja kasvatuksen kentällä
Alisaari, Jenni; Bergroth, Mari; Kangasvieri, Tea; Moate, Josephine; Viinikainen, Tanja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020) -
Kielitietoisella otteella kiinni perustaitoihin ja ammatillisuuteen
Kyckling, Erja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)