Show simple item record

dc.contributor.advisorTiihonen, Timo
dc.contributor.authorVallius, Valtteri
dc.date.accessioned2020-08-03T05:33:19Z
dc.date.available2020-08-03T05:33:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71306
dc.description.abstractNykyaikaiset näytönohjaimet kykenevät renderöimään kolmiulotteisia näkymiä reaaliajassa tehokkaasti. Monimutkaisen, päällekkäisen ja monitasoisen läpinäkyvyyden tehokas primitiivipohjainen renderöiminen näytönohjaimilla on kuitenkin osoittautunut haasteelliseksi ongelmaksi suorituskyvyn näkökulmasta. Tässä kandidaatintutkielmassa tehdään katsaus läpinäkyvyyden reaaliaikaisen renderöimisen perusteisiin. Lisäksi tarkastellaan muutamia menetelmiä, joiden avulla voidaan renderöidä tehokkaasti myös vaativampia läpinäkyvyyttä sisältäviä skenaarioita videopeleissä tai vastaavissa reaaliaikaisissa grafiikkasovelluksissa.fi
dc.description.abstractModern graphics processing units are capable of rendering three-dimensional scenes in real-time efficiently. However, complex and overlapping primitive-based real-time transparency remains problematic when it comes to overall performance. This bachelor’s thesis governs the basics of rendering primitive-based transparency and takes a peek at various transparency rendering techniques that are suited for real-time applications such as video games or similar computer graphics applications.en
dc.format.extent42
dc.language.isofi
dc.subject.otherOpenGL
dc.subject.otherreaaliaikainen renderöiminen
dc.subject.otherjärjestysriippumaton läpinäkyvyys
dc.titleLäpinäkyvyyden reaaliaikaisen renderöimisen perusteet
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202008035454
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysoläpinäkyvyys
dc.subject.ysotietokonegrafiikka


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record