Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorAro, Tuija
dc.contributor.authorTorppa, Minna
dc.contributor.editorTuovila, Seija
dc.contributor.editorKairaluoma, Leila
dc.contributor.editorMajonen, Virva
dc.date.accessioned2020-07-29T04:21:05Z
dc.date.available2020-07-29T04:21:05Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationAro, T., & Torppa, M. (2020). Luetun ymmärtäminen ja strategiat. In S. Tuovila, L. Kairaluoma, & V. Majonen (Eds.), <i>Luku- ja kirjoitustaidon pedagogikkaa yläkouluun</i> (pp. 19-31). Lapin yliopisto. <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-206-1" target="_blank">http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-206-1</a>
dc.identifier.otherCONVID_41650215
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71267
dc.description.abstractTekstin ymmärtäminen on yksi vaativimmista toiminnoista, johon ihmismieli kykenee. Se on monitasoinen ja -vaiheinen prosessi, jossa tarvitaan useita taitoja ja tietoja: sujuvaa lukutaitoa, kielellisiä taitoja ja tietoja, taustatietoa, päättelykykyä, toiminnanohjausta sekä mielenpainamiseen ja mielestä hakemiseen liittyviä muistiprosesseja. Myös lukemisen konteksti ja tavoitteet on otettava huomioon, kun pohditaan luetun ymmärtämisen osataitoja. Lukeminen huviksi tai tiedon etsimiseksi eroavat tavoitteeltaan ja kognitiivisilta vaatimuksilta toisistaan. Myös lukijan kiinnostus ja motiivi lukemiselle tai käsitys itsestä hyvänä tai heikkona lukijana vaikuttavat ymmärtämisprosessiin ja lukijan mielessä syntyviin merkityksiin. Seuraavassa tarkastelemme luetun ymmärtämistä erityisesti lukijan taitojen ja motivaation näkökulmasta. Tieto luetun ymmärtämisessä tarvittavista taidoista on tärkeää, koska se ohjaa luetun ymmärtämisen opetusta ja tuen suunnittelua silloin, kun luetun ymmärtämisessä on vaikeuksia. Luetun ymmärtämisen vaikeudet johtuvat vain harvoin yksittäisestä tekijästä ja ne voivat johtua moninaisista tekijöistä eri ihmisillä, minkä vuoksi on tärkeää tuntea laajasti ymmärtämisen osaprosessit ja taidot. Vaikka keskitymme erityisesti lukijan taitoihin, on hyvä muistaa, että luetun ymmärtäminen tapahtuu aina lukijan, tekstin ja kontekstin välisessä vuorovaikutuksessafi
dc.format.extent170
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherLapin yliopisto
dc.relation.ispartofLuku- ja kirjoitustaidon pedagogikkaa yläkouluun
dc.relation.urihttp://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-206-1
dc.rightsCC BY 4.0
dc.titleLuetun ymmärtäminen ja strategiat
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202007295416
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiaen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-952-337-205-4
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange19-31
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Authors, 2020
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoluetun ymmärtäminen
dc.subject.ysotekstinymmärtäminen
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysomotivaatio
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20611
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p26367
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11405
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4734
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.type.okmD2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0