Show simple item record

dc.contributor.authorKanniainen, Laura
dc.contributor.editorTuovila, Seija
dc.contributor.editorKairaluoma, Leila
dc.contributor.editorMajonen, Virva
dc.date.accessioned2020-07-29T04:15:06Z
dc.date.available2020-07-29T04:15:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationKanniainen, L. (2020). Nettilukemisen kiemurat ja kommervenkit . In S. Tuovila, L. Kairaluoma, & V. Majonen (Eds.), <i>Luku- ja kirjoitustaidon pedagogikkaa yläkouluun</i> (pp. 71-80). Lapin yliopisto. <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-206-1" target="_blank">http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-206-1</a>
dc.identifier.otherCONVID_41650670
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71266
dc.description.abstractTeknologian merkitys yhtenä oppimisen työkaluna on kasvanut viime vuosikymmenen aikana. OECD-maiden viisitoistavuotiaista yli 70 % käyttää tietokonetta koulussa (OECD 2015) ja esimerkiksi yhdysvaltalaisopettajista 95 % raportoi Internetissä tapahtuvan tiedonhaun yhtenä tyypillisenä koulutehtävän muotona (Purcell ym. 2012). Tietoa etsitään ja tekstiä luetaan erilaisista digitaalisista lähteistä päivittäin. Näitä digitaalisia lähteitä ovat muun muassa lukuisat e-kirjat ja netissä luettavat erilaiset tieto- ja viihdetekstit, uutistekstit sekä sosiaalisen median sisällöt. Muutoksia lukemistottumuksissamme on otettu huomioon myös nykyisessä opetussuunnitelmassamme (Opetushallitus 2014) ja myös kansainvälisissä oppimisen mittareissa, kuten PISA:ssa (OECD 2013). Koska Internetin merkitys koulutyössä ja vapaa-ajalla on kasvanut, opettajien on tärkeää varmistaa kaikille oppilaille riittävät tiedot ja taidot lukea ja oppia netissä. Nettilukeminen ei ole vain jonkin yksittäisen tiedon tarkistamista, vaan kyseessä on monisyisempi ilmiö. Kun lukija perehtyy johonkin tutkittavaan asiaan useasta eri näkökulmasta ja soveltaa löytämäänsä tietoa, voidaan puhua tutkivasta nettilukemisesta (Kiili & Laurinen 2018). Tällöin kyseessä on itseohjautuva lukemisen prosessi laajassa, toisiinsa linkitettyjen tekstien verkostossa (Leu, Kinzer, Coiro, Castek & Henry 2013). Nettitekstit voivat olla esitysmuodoiltaan hyvin monimuotoisia sisältäen esimerkiksi tekstin ohella myös ääntä, kuvia tai videoita, joten Internetissä lukeminen vaatii uudenlaisia lukemisen taitoja ja strategioita (Cho & Afflerbach 2017).fi
dc.format.extent170
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherLapin yliopisto
dc.relation.ispartofLuku- ja kirjoitustaidon pedagogikkaa yläkouluun
dc.relation.urihttp://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-206-1
dc.rightsCC BY 4.0
dc.titleNettilukemisen kiemurat ja kommervenkit
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202007295415
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-952-337-205-4
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange71-80
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Author, 2020
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoverkkoaineisto
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysoInternet
dc.subject.ysoteknologia
dc.subject.ysoverkko-oppiminen
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24267
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11406
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20405
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2339
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13627
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.type.okmD2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY 4.0