Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMäättä, Sami
dc.contributor.editorTuovila, Seija
dc.contributor.editorKairaluoma, Leila
dc.contributor.editorMajonen, Virva
dc.date.accessioned2020-07-29T04:10:26Z
dc.date.available2020-07-29T04:10:26Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationMäättä, S. (2020). Motivaatio ja oppiminen. In S. Tuovila, L. Kairaluoma, & V. Majonen (Eds.), <i>Luku- ja kirjoitustaidon pedagogikkaa yläkouluun</i> (pp. 10-18). Lapin yliopisto. <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-206-1" target="_blank">http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-206-1</a>
dc.identifier.otherCONVID_41649720
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71265
dc.description.abstractOppimiseen liittyvät kognitiiviset tekijät ovat tärkeitä selittäjiä siinä, miksi jonkun oppilaan on vaikea oppia lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyviä taitoja. Tutkimuksissa on kuitenkin havaittu, että pelkät kognitiiviset tekijät eivät välttämättä selitä koko koulumenestystä, vaan kyseessä on luultavammin kognitiivisten kykyjen ja psykologisten tekijöiden yhteinen vaikutus. Samoin tiedetään, että monet tukitoimet ovat hyödyllisiä vain silloin, kun oppilas on motivoitunut tehtävien tekemiseen (Nurmi 2013). Toisin sanoen taitoja ei opita ei umpiossa, vaan tarvitaan sitä tukevia tekijöitä ja ennen kaikkea oppimismotivaatiota. Oppimismotivaatiota käsitellään tutkimuskirjallisuudessa hyvin monella tavalla ja monin käsittein. Keskeisiä lähestymistapoja ovat esimerkiksi ihmisen evoluutiossa kehittyneen perusluonteen ja toisaalta yksilölle tyypillisten ongelmanratkaisutaitojen ja haastavien tilanteiden kohtaamistapojen ymmärtäminen. Ihmisen perusluonnetta kuvaavat esimerkiksi uteliaisuus, sosiaalisuus ja pyrkimys ymmärtää ja hallita ympäristöä. Ongelmanratkaisua kuvaavat esimerkiksi taipumus lähestyä haasteita rohkeasti tai toisaalta selitellä epäonnistumisia parhain päin. Hyvä esitys lähes kaikista eri lähestymistavoista löytyy J.-E. Nurmen Kasvatus-lehden artikkelista (2013). Pyrin tässä luvussa esittelemään kahta lähestymistapaa: toisaalta kaikille ihmisille yhteisiä psyykkisiä perustarpeita ja toisaalta ihmisen elämänsä aikana oppimia ajattelu- ja toimintatapoja. Ne soveltuvat mielestäni hyvin koulussa tapahtuvan oppimisen ja siihen liittyvän motivaation ymmärtämiseen.fi
dc.format.extent170
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherLapin yliopisto
dc.relation.ispartofLuku- ja kirjoitustaidon pedagogikkaa yläkouluun
dc.relation.urihttp://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-206-1
dc.rightsCC BY 4.0
dc.titleMotivaatio ja oppiminen
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202007295414
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-952-337-205-4
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange10-18
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Authors, 2020
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysooppiminen
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4734
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.type.okmD2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0