Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVirtaluoto, Jenni
dc.contributor.authorOksanen, Jere
dc.date.accessioned2020-07-10T08:56:52Z
dc.date.available2020-07-10T08:56:52Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71124
dc.description.abstractVideopelien ja vieraan kielen oppimisen yhteys on suuresti tutkittu aihe, mutta yksinpeli-videopelien tutkimus on ollut alalla hyvin vähäistä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on ilmestynyt monta menestynyttä yksinpeli-videopeliä, jotka pohjautuvat pelaajan vuorovaikutukseen pelin maailman ja juonen välillä, kuten The Witcher 3, Life is Strange. Näissä peleissä pelaaja tekee päähenkilönä suuria ja pieniä valintoja, jotka muokkaavat pelin tarinaa pelaajan tekemien valintojen mukaisesti. Tätä aspektia ei ole tutkittu tarkasti aiemmin kielenoppimisen näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa tutkin interaktiivisten yksinpeli-videopelien vaikutusta englannin kielen omaksumiseen ja millä keinoin juoni valinnat edistävät englannin kielen oppimista. Tutkimuksessani hyödynnän Reindersin (2012) kertomaa kielen omaksumisteoriaa, jossa vierasta kieltä opitaan olemalla sen ympäröimänä. Hyödynsin tutkimuksessani kyselyä, jonka lähetin Jyväskylän yliopiston englannin pääaineopiskelijoille, jotka pelaavat säännöllisesti videopelejä. Tutkimuksen analyysissä hyödynsin temaattista analyysiä, jossa jaoin löytöni teemoittain. Analysoin löytöjäni myös aiemmilla tutkimuksilla aiheesta. Sain selville tutkimuksessani, että interaktiivisilla yksinpeli-videopeleillä sekä juoni valinnoilla oli suuri positiivinen yhteys vastaajien englanninkielen omaksumisen kanssa pelatessaan videopelejä. Tärkeimpiä löytöjä oli, että interaktiiviset yksinpeli-videopelit pohjautuvat paljon rikkaaseen englannin kielen käyttöön, jonka ymmärtämisen apuna videopelit hyödyntävät paljon auditiivista ja visuaalista apukeinoja, jotka edistivät videopelien kielellisten kontekstien käsittämistä pelaajalle. Yksi tärkeä päätelmä oli myös juonipohjaisten valintojen luoma immersio. Immersio sai vastaajat motivoituneemmaksi pelata kyseisiä videopelejä, koska he kokivat vahvasti olevansa osa videopeliä itseään. Korkea motivaatio sai aikaan vastaajien pelaavan videopeliä paljon säännöllisemmin ja täten omaksuen englannin kieltä passiivisesti olemalla englannin kielen ympäröimänä pelatessa. Toinen tärkeä löytö interaktiivisten yksinpelien ja juoni valinnoilla oli niiden luoma tarve oppia englantia, jotta pelaaja voi jatkaa pelaamista. Pelin tekemät valinnat vaativat pelaajaa tarkasti lukemaan ja kuuntelemaan englannin kieltä sekä ymmärtää valinnat mitä hän aikoo tehdä. Kielen tarkka seuraaminen tuo paljon englannin kielen omaksumista, koska pelaajan tarvitsee keskittyä puhuttuihin konteksteihin, jotta hän pystyy edetä pelissä.fi
dc.format.extent21
dc.language.isoen
dc.titleSingle-player interactive story videogames and narrative decision making’s correlation to English language learning : views and experiences of English majors who play videogames regularly
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202007105288
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysonarratiivisuus
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysopelaaminen
dc.subject.ysopelitutkimus
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysoverkkopelit
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysodigital games
dc.subject.ysovideo games
dc.subject.ysonarrativity
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoplaying (games and sports)
dc.subject.ysogame research
dc.subject.ysogames
dc.subject.ysoonline games


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot