Family in focus : new perspectives on early childhood special education
Julkaistu sarjassa
Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social ResearchTekijät
Päivämäärä
1994Pääsyrajoitukset
Pääsyä osaan aineistoa on rajoitettu. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta.
This volume consists of articles which summarize both theoretical perspectives and research themes from the project "Multidisability, Family, and Childhood" which was carried out at the Department of Special Education in the University of Jyvaskyla from 1990 to 1993. All writers have participated in the project as consultants or researchers. The chapters cover a variety of topics on the theme of early childhood special education. Thomas Weisner and Ronald Gallimore (University of California, Los Angeles) introduce (Chapter 1) the central principles of ecocultural theory and discuss its applicability to practice. Dianne and Philip Ferguson (University of Oregon, Eugene) examine (Chapter 2) the features of family-professional collaboration. In Chapter 3, Marika Veisson, Aino Saar, and Ene Magi (Tallinn Pedagogical University, Tallinn) present preliminary results from their study on parents' needs in Estonia and support-organizations founded in the 1990's. Markku Leskinen and Jaana Juvonen present (Chapter 4) an attributional model in which parents' responsibility perceptions predict their child-focused emotions which then predict the level of adjustment. !iris Maki examines (Chapter 5) the problems in the assessment of children with severe disabilities and discusses the ecological approach's applicability to early intervention practices. Marjo-Riitta Mattus examines (Chapter 6) different strategies for empowering families by concentrating especially on the of question how an interview could be an intervention. The last set of articles concern families of small premature infants and their development. Maija Virpiranta-Salo discusses (Chapter 7) the development of parenthood in parents whose family-life starts with special circumstances. Annikki Riitesuo provides (Chapter 8) a literature review about speech and language problems in prematurely-born children. Finally, Tuula Laukkanen discusses (Chapter 9) parentprofessional communication in a health care context.
...
ISBN
978-951-39-8229-4Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Digitoidut julkaisut [270]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lek och allvar i förälder-barn-WhatsApp-chattar
Palviainen, Åsa (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2021) -
Kuntouttava arki lapsen tueksi : kasvatuksen ja kuntoutuksen yhteistoiminnan rakentuminen asiantuntijoiden keskusteluissa
Sipari, Salla (Jyväskylän yliopisto, 2008)Paljon erityistä tukea tarvitsevat lapset ovat monenlaisten kasvatus- ja kuntoutuspalvelujen käyttäjiä. Lapsen ja perheen näkökulmasta kasvatuksen ja kuntoutuksen tulee muodostaa mielekäs kokonaisuus, jolloin arki järjestetään ... -
How can early childhood education and care support families and prevent parental burnout during the COVID-19 crisis in Finland?
Sorkkila, Matilda; Alasuutari, Maarit; Saranko, Lotta; Aunola, Kaisa (Routledge, 2023)We examined how early childhood education and care (ECEC) centers supported families during the Covid-19 lockdown and whether the extent and type of support were associated with parental burnout. An online survey was filled ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön käsityksiä vaikeasti vammaisten lasten vertaissuhteista ja niiden tukemisesta
Markkinen, Karoliina; Kuusela, Millariina (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on vaikeasti vammaisten lasten vertaissuhteista ja niiden tukemisesta. Kiinnostuksen kohteena oli, miten henkilöstö ... -
Getting into the Same Boat : Enabling the Realization of the Disabled Child’s Agency in Adult–Child Play Interaction
Olli, Johanna; Salanterä, Sanna; Karlsson, Liisa; Vehkakoski, Tanja (Stockholm University Press, 2021)The purpose of this study was to find out how an adult can enable or hinder the realization of a disabled child’s agency in play interaction. We focused on the child’s play invitations, which were constructed as dispreferred ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.