Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHalttunen, Veikko
dc.contributor.authorKorhonen, Maria
dc.date.accessioned2020-06-30T04:42:34Z
dc.date.available2020-06-30T04:42:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70981
dc.description.abstractTeknologian, kuten tietokoneiden ja tablettien hyödyntäminen on vahvistanut asemansa lasten koulutuksessa, mutta viime vuosina on ehdotettu, että myös sosiaaliset robotit voisivat tarjota lähestymistavan oppimiseen. Tämä tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena, ja sen tarkoituksena on, selvittää mitä vaikutuksia sosiaalisilla roboteilla on varhaiskasvatus- ja alakouluikäisten lasten opetuksessa. Opetuskäytön robottien ei ole tarkoitus korvata ihmistoimijoita, vaan lähinnä helpottaa ja täydentää koulutusta. Sosiaaliset robotit voivat toimia opettajan, oppikaverin tai opetettavan roolissa lapsen kanssa kahden kesken tai ryhmissä. Kun robotti on opetettavan roolissa, lapsesta muodostuu tiedon lähde, mikä mahdollistaa tutoroinnista oppimisen. Myös oppikaverina oleminen rikkoo perinteisen opetuksen sääntöjä, jolloin robotti ja lapsi ovat molemmat oppijan rooleissa ja ratkovat yhdessä tehtäviä. Sosiaalisia robotteja on tällä hetkellä hyödynnetty kielten opintojen lisäksi muun muassa sosiaalisuutta, motoriikkaa ja mielikuvitusta kehittävissä tehtävissä sekä matematiikan, maantiedon, ohjelmoinnin, kirjoituksen, musiikin ja terveystiedon opinnoissa. Tutkimustulosten mukaan lapset ovat halukkaita oppimaan robotin kanssa ja pitävät myös tästä oppimistavasta eniten, verrattuna normaaliin opetusmuotoon tai muihin koulutusteknologioihin. Robotit ovat mielenkiintoa herättäviä ja motivoivat lasta parempiin oppituloksiin. Robotin kanssa oppimisessa on kuitenkin yksilöllisiä eroavaisuuksia, jotka selittyvät lapsen aiemmalla oppiaineen tietämyksellä, robotin ja lapsen vuorovaikutuksen määrällä sekä muilla yksittäisillä tilannetekijöillä. Opetuskäytössä robotit sitouttavat lasta leikkisyydellä ja pelillisiä ominaisuuksia hyödyntämällä. Sitoutuminen robottiin on niin vahvaa, että useat lapset mieltävät robotin ystäväksi ja uskovat molemminpuoliseen kanssakäymiseen. Robotit ovat personoitavissa lapsen kyvykkyyksien mukaan, antavat asianmukaista palautetta, tarjoavat ohjeistusta ja auttavat oppituntien tavoitteiden saavuttamisessa. Ajoittaiset tekniset ongelmat eivät vaikuta oppikokemukseen, varsinkaan nuoremmilla käyttäjillä.fi
dc.format.extent56
dc.language.isofi
dc.subject.othersosiaalinen robotti
dc.subject.othersosiaalisesti vuorovaikuttava robotti (SIR)
dc.subject.othersosiaalisesti avustava robotti (SAR)
dc.titleSosiaaliset robotit varhaiskasvatus- ja alakouluikäisten opetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006305165
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysorobotit
dc.subject.ysorobotiikka
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot