Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorErra, Satu
dc.date.accessioned2020-06-23T08:41:17Z
dc.date.available2020-06-23T08:41:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationErra, S. (2020). Lukiolaisten kirjoittajaidentiteetit ja itsen ymmärtämisen prosessi : reflektiivinen kirjoittaminen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa. <i>Ainedidaktiikka</i>, <i>4</i>(2), 25-43. <a href="https://doi.org/10.23988/ad.84774" target="_blank">https://doi.org/10.23988/ad.84774</a>
dc.identifier.otherCONVID_36019256
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70169
dc.description.abstractPohdin artikkelissani reflektiivistä kirjoittamista lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa: tarkastelen, miten reflektio näkyy lukio-laisten omaa kirjoittamista pohtivissa teksteissä. Liitän reflektion kirjoittajaidentiteetteihin, jotka hahmotan jatkuvina itsen ymmärtämisen proses-seina ja joihin ympäristöllä on suuri vaikutus. Käsitykseni taustalla vaikuttaa narratiivisen identiteetin teoria (Ricœur 1991, 1992), joka hahmottaa itsen ymmärtämisen hermeneuttisena kehänä. Tutkimusaineistoni koostuu 50:stä lukiolaisen omaa kirjoittamista reflektoivasta tekstistä. Kirjoitelma-aineiston lingvistisen analyysin perusteella reflektio näkyy pohdiskelevissa teksteissä etenkin omien valintojen ymmärtämisenä ja lukijan puoleen kurkottamisena. Kirjoittajat jakavat omaa kokemustaan ja toisaalta asettuvat keskustelemaan vaihtoehtoisten näkemysten kanssa.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura ry.
dc.relation.ispartofseriesAinedidaktiikka
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.titleLukiolaisten kirjoittajaidentiteetit ja itsen ymmärtämisen prosessi : reflektiivinen kirjoittaminen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006234360
dc.contributor.laitosHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange25-43
dc.relation.issn2489-5636
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume4
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2020 Ainedidaktiikka
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoäidinkieli
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysoäidinkieli (oppiaineet)
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoreflektio
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10957
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2512
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1535
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2630
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23563
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7401
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9743
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.23988/ad.84774
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND 4.0