dc.contributor.author | Erra, Satu | |
dc.date.accessioned | 2020-06-23T08:41:17Z | |
dc.date.available | 2020-06-23T08:41:17Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Erra, S. (2020). Lukiolaisten kirjoittajaidentiteetit ja itsen ymmärtämisen prosessi : reflektiivinen kirjoittaminen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa. <i>Ainedidaktiikka</i>, <i>4</i>(2), 25-43. <a href="https://doi.org/10.23988/ad.84774" target="_blank">https://doi.org/10.23988/ad.84774</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_36019256 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70169 | |
dc.description.abstract | Pohdin artikkelissani reflektiivistä kirjoittamista lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa: tarkastelen, miten reflektio näkyy lukio-laisten omaa kirjoittamista pohtivissa teksteissä. Liitän reflektion kirjoittajaidentiteetteihin, jotka hahmotan jatkuvina itsen ymmärtämisen proses-seina ja joihin ympäristöllä on suuri vaikutus. Käsitykseni taustalla vaikuttaa narratiivisen identiteetin teoria (Ricœur 1991, 1992), joka hahmottaa itsen ymmärtämisen hermeneuttisena kehänä. Tutkimusaineistoni koostuu 50:stä lukiolaisen omaa kirjoittamista reflektoivasta tekstistä. Kirjoitelma-aineiston lingvistisen analyysin perusteella reflektio näkyy pohdiskelevissa teksteissä etenkin omien valintojen ymmärtämisenä ja lukijan puoleen kurkottamisena. Kirjoittajat jakavat omaa kokemustaan ja toisaalta asettuvat keskustelemaan vaihtoehtoisten näkemysten kanssa. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | fin | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. | |
dc.relation.ispartofseries | Ainedidaktiikka | |
dc.rights | CC BY-NC-ND 4.0 | |
dc.title | Lukiolaisten kirjoittajaidentiteetit ja itsen ymmärtämisen prosessi : reflektiivinen kirjoittaminen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006234360 | |
dc.contributor.laitos | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 25-43 | |
dc.relation.issn | 2489-5636 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 4 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2020 Ainedidaktiikka | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | äidinkieli | |
dc.subject.yso | kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | äidinkieli (oppiaineet) | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | reflektio | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10957 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2512 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1535 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2630 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23563 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7401 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9743 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.relation.doi | 10.23988/ad.84774 | |
dc.type.okm | A1 | |