dc.contributor.advisor | Leskinen, Markku | |
dc.contributor.author | Viiliäinen, Milja | |
dc.date.accessioned | 2020-06-23T07:08:56Z | |
dc.date.available | 2020-06-23T07:08:56Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70152 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena oli selvittää, missä määrin opiskelijan englannin kielen luetun ymmärtäminen ja opiskelustrategiat ennustivat tämän opintopistekertymiä ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena. Toisena tutkimustehtävänä tarkasteltiin englanninkielisen kurssimateriaalin määrän yhteyttä opintojen etenemiseen Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa (n = 31). Tutkimuksen aineistona käytettiin Jyväskylän yliopiston Student Life -toimintamallin Opiskelun taitokartta 2018 -aineistoa soveltuvin osin. Lopullinen tutkimusaineisto koostui 216 opiskelijan vastauksista. Englanninkielisen kurssimateriaalin määrää kartoitettiin kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan opetussuunnitelmia tarkastelemalla. Aineiston analysoinnissa käytettiin SPSS Statistics 26 -ohjelmaa. Analyysimenetelminä käytettiin toistettujen mittausten varianssianalyysiä, kategorista pääkomponenttianalyysiä ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä. Tutkimuksessa selvisi, että opiskelustrategiat ennustivat ensimmäisen ja toisen vuoden opintopistekertymiä koko tutkimusjoukolla ja naisilla, mutta ei miehillä. Opiskelustrategioita kuvaavista ulottuvuuksista keskittymiskyvyllä oli tilastollisesti merkitsevä omavaikutus. Englannin kielen luetun ymmärtäminen ei ollut tässä tutkimuksessa millään otoksella yhteydessä opintojen etenemiseen. Perusopintojen englanninkielisen kurssimateriaalin määrällä ei ollut tilastollisesti merkitsevää vaikutusta opintojen etenemiseen kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa tarkasteltuna. | fi |
dc.format.extent | 67 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | englannin kielen luetun ymmärtäminen | |
dc.subject.other | opiskelustrategiat | |
dc.subject.other | opintojen eteneminen | |
dc.subject.other | yliopisto-opiskelijat | |
dc.title | Englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006234335 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | korkeakouluopiskelu | |
dc.subject.yso | luetun ymmärtäminen | |
dc.subject.yso | opiskelutaito | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |