dc.contributor.advisor | Rantala, Anja | |
dc.contributor.author | Mikkonen, Anssi | |
dc.date.accessioned | 2020-06-22T12:53:13Z | |
dc.date.available | 2020-06-22T12:53:13Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70137 | |
dc.description.abstract | Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä,
missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien (kveo) näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, onko alueellisella sijainnilla, kveo:n työkokemuksella tai työpaikkakunnan koolla yhteyttä kasvatusyhteistyötä haittaaviin tekijöihin.
Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston ”Varhaisvuosien erityiskasvatus -
varhaiskasvatuksen erityisopettajien työ ja vanhempien osallisuus” -
tutkimushanketta (Rantala & Uotinen, 2012–2020). Aineisto kerättiin sähköisellä
kyselylomakkeella vuoden 2015 aikana tutkimushankkeen vastuututkijoiden
johdolla Suomen konsultoivilta varhaiskasvatuksen erityisopettajilta. Lomake
lähetettiin 637 kveo:lle ja lomakkeen palauttaneiden määrä oli 368 (58 %).
Tutkimus vahvisti aiempaa teoreettista käsitystä ajanpuutteen ja kiireen
vaikutuksesta yhteistyöhön huoltajien kanssa. Lisäksi henkilökunnan vähäisyys
ja heikot ammatilliset yhteistyötaidot näyttäytyivät merkittävimpinä yhteistyötä haittaavina tekijöinä erityisopettajien näkökulmasta. Faktorianalyysin perusteella muodostui neljä kasvatusyhteistyön haasteiden ulottuvuutta: huoltaja-,
henkilökunta-, organisaatiotekijät sekä ajanpuute. Tutkimus antoi myönteisen
kuvan varhaiskasvatuksen erityisopettajien ja huoltajien välisestä kasvatusyhteistyöstä, sillä suurin osa tutkimukseen osallistuvista ei nähnyt huoltajien
kanssa tehtävällä kasvatusyhteistyöllä olevan suuria haasteita. | fi |
dc.format.extent | 63 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja | |
dc.subject.other | varhaiserityiskasvatus | |
dc.title | Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006224327 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | erityiskasvatus | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | kasvatusyhteistyö | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | huoltajat | |
dc.subject.yso | kvantitatiivinen tutkimus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |