Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta

Abstract
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien (kveo) näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, onko alueellisella sijainnilla, kveo:n työkokemuksella tai työpaikkakunnan koolla yhteyttä kasvatusyhteistyötä haittaaviin tekijöihin. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston ”Varhaisvuosien erityiskasvatus - varhaiskasvatuksen erityisopettajien työ ja vanhempien osallisuus” - tutkimushanketta (Rantala & Uotinen, 2012–2020). Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella vuoden 2015 aikana tutkimushankkeen vastuututkijoiden johdolla Suomen konsultoivilta varhaiskasvatuksen erityisopettajilta. Lomake lähetettiin 637 kveo:lle ja lomakkeen palauttaneiden määrä oli 368 (58 %). Tutkimus vahvisti aiempaa teoreettista käsitystä ajanpuutteen ja kiireen vaikutuksesta yhteistyöhön huoltajien kanssa. Lisäksi henkilökunnan vähäisyys ja heikot ammatilliset yhteistyötaidot näyttäytyivät merkittävimpinä yhteistyötä haittaavina tekijöinä erityisopettajien näkökulmasta. Faktorianalyysin perusteella muodostui neljä kasvatusyhteistyön haasteiden ulottuvuutta: huoltaja-, henkilökunta-, organisaatiotekijät sekä ajanpuute. Tutkimus antoi myönteisen kuvan varhaiskasvatuksen erityisopettajien ja huoltajien välisestä kasvatusyhteistyöstä, sillä suurin osa tutkimukseen osallistuvista ei nähnyt huoltajien kanssa tehtävällä kasvatusyhteistyöllä olevan suuria haasteita.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006224327Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share