Salasanan hallintamenetelmien käyttöönoton mahdollistajat ja esteet
Abstract
Tämä pro gradu- tutkielma käsittelee salasanan hallintajärjestelmiä. Tutkielmassa
käsiteltävät salasanan hallintajärjestelmät ovat salasanojen hallinta muistamalla,
salasanojen hallinta paperilla ja salasanan hallinta digitaalisella salasanan
hallintajärjestelmällä. Digitaaliset salasanan hallintajärjestelmät jaetaan kahteen
pääluokkaan sen perusteella, tallennetaanko salasanat sisältä tietokanta
käyttäjän oman laitteen kiintolevylle vai palveluntarjoajan pilvipalveluun. Pro
gradu- tutkielmassa käsitellään ensin salasanoihin liittyviä seikkoja, kuten salasanojen
käsittelyä verkkopalveluissa, käyttöä ihmisten näkökulmasta sekä yleisesti
haitallisimpia salasanan hallintatapoja. Salasanan hallintajärjestelmät esitellään
pääpiirteittäin. Tutkimuksen empiirisessä vaiheessa haastateltiin laadullisen
tutkimuksen keinoin salasanan hallintajärjestelmiä käyttäviä ja niitä ei käyttäviä
henkilöitä. Keskeisimmät löydökset tutkimuksessa esittävät, että tällä hetkellä
salasanoihin liittyvät suurimmat uhat ovat salasanojen heikko laatu sekä
salasanojen uudelleen käyttäminen. Salasanojen uudelleen käyttäminen asettaa
käyttäjän salasanat laadusta riippumatta uhan alaisuuteen, sillä salasanoja varastetaan
jatkuvasti verkkopalveluista. Kun käyttäjä uudelleen käyttää salasanoja,
on silloin yhdestä palvelusta vuotanut salasana avain kaikkiin käyttäjän muihin
palveluihin. Tätä voidaan välttää käyttämällä ainutlaatuisia salasanoja jokaisessa
palvelussa, joka väistämättä ajaa käyttäjän ongelmaan, jossa hänen on mahdotonta
muistaa kaikkia salasanojaan. Tähän vastauksena on otettava käyttöön jokin
digitaalisessa ympäristössä toimiva salasanan hallintajärjestelmä. Tutkimuksessa
todettiin, että käytettävyyden ja tietoturvan näkökulmasta parhaaseen ja
käytettävimpään lopputulokseen päästään, kun salasanan hallintajärjestelmä on
pilvipohjainen, siihen on asetettu vahva pääsalasana, joka ei ole käytössä muualla
sekä palvelussa on käytössä kaksi vaiheinen tunnistaminen. Näin voidaan
välttää salasanojen uudelleen käyttäminen sekä käyttää generoituja merkityksettömiä
salasanoja joka palvelussa. Näin voidaan toimia sillä, käyttäjän ei tarvitse
muistaa salasanoja itse. Käyttäjän tarvitsee enää muistaa ainoastaan yksi salasana,
jonka avulla hän pääsee käsiksi muihin salasanoihin. Empiirisen osion mukaan
käyttäjät myös kokevat tämän käytännölliseksi ja järkeväksi tavaksi käsitellä
käyttäjätunnuksia ja salasanoja.
This pro gradu thesis is focusing in password management systems. Thesis will go through three different password management systems, which are remembering passwords, writing passwords down and using a digital password management software. Digital password management systems are divided in to two main groups by the meaning which they save users passwords. These two ways are saving them to the users’ hard drive and to a cloud service provided by the password management system. Thesis will first handle password related topics and then go through the three ways to handle the passwords. The study was made by interviewing persons that used a digital password management software and people who did not. These results were compared to each other. Important findings during the study were that password related threats focus on password reuse and using weak passwords. Password reuse is harmful because of the fact that passwords get stolen from the services databases all the time. When passwords are reused and the password leaks from one service, it means that the password can be used to log in as the user to multiple services. This can be managed by using a different password to every service that the user uses. This creates a problem, that the users cannot remember many passwords and the answer to that is to use a password manager that works in the digital environment. The findings suggest that the best way when balancing usability and information security is to use a cloud-based password manager, generate meaningless strings of characters as passwords to services, have a strong master password to the manager and have two factor authentications enabled in the service. By using this technique, the user can avoid password reuse and still maintain usability. This also means, that the user has to remember only one password in order to access all the other passwords. The interview part suggests also that this kind of a way to handle passwords is found practical and reasonable by users using it as way to handle their passwords.
This pro gradu thesis is focusing in password management systems. Thesis will go through three different password management systems, which are remembering passwords, writing passwords down and using a digital password management software. Digital password management systems are divided in to two main groups by the meaning which they save users passwords. These two ways are saving them to the users’ hard drive and to a cloud service provided by the password management system. Thesis will first handle password related topics and then go through the three ways to handle the passwords. The study was made by interviewing persons that used a digital password management software and people who did not. These results were compared to each other. Important findings during the study were that password related threats focus on password reuse and using weak passwords. Password reuse is harmful because of the fact that passwords get stolen from the services databases all the time. When passwords are reused and the password leaks from one service, it means that the password can be used to log in as the user to multiple services. This can be managed by using a different password to every service that the user uses. This creates a problem, that the users cannot remember many passwords and the answer to that is to use a password manager that works in the digital environment. The findings suggest that the best way when balancing usability and information security is to use a cloud-based password manager, generate meaningless strings of characters as passwords to services, have a strong master password to the manager and have two factor authentications enabled in the service. By using this technique, the user can avoid password reuse and still maintain usability. This also means, that the user has to remember only one password in order to access all the other passwords. The interview part suggests also that this kind of a way to handle passwords is found practical and reasonable by users using it as way to handle their passwords.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006224297Use this for linking
Language
Finnish