Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSiljamäki, Mariana
dc.contributor.authorVauhkonen, Miika
dc.date.accessioned2020-06-18T05:32:37Z
dc.date.available2020-06-18T05:32:37Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70046
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli tarkastella sitä, miten kamppailulajit soveltuvat lukion liikuntatuntien sisällöksi. Lisäksi tavoitteena oli selvittää voidaanko lukiossa toteutettujen kamppailutuntien avulla edistää opiskelijoiden sosiaalista, fyysistä ja psyykkistä toimintakykyä. Tutkimuskysymysten avulla tarkasteltiin opiskelijoiden merkityksellisimpiä kokemuksia ja mielipiteitä tuntien sisällöistä, ryhmän sosiaalisista suhteista ja kamppailulajien soveltuvuudesta koululiikuntaan. Lisäksi tutkimuksessa arvioitiin, miten tutkija-opettaja koki kamppailulajikurssin tavoitteiden toteutuneen sosiaalisen, fyysisen ja psyykkisen toimintakyvyn näkökulmasta. Tutkimus oli laadullinen ja määrällinen tapaustutkimus, joka toteutettiin Jyväskylän lyseon lukiossa. Kamppailulajitunnit pidettiin Jyväskylän monitoimitalon budosaleissa 13.3 – 23.3.2017 välisenä aikana. Tutkimusjoukko koostui neljästä ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoista koostuvasta ryhmästä, joista kaksi oli tyttöjen ryhmiä ja kaksi poikaryhmiä. Jokaiselle ryhmälle opetettiin kaksi kaksoistuntia kamppailua, joista ensimmäisellä tunnilla oli teemana judo ja paini, ja viimeisellä tunnilla potkunyrkkeily. Tutkimukseen osallistui yhteensä 54 opiskelijaa, joista 28 oli tyttöjä ja 26 poikia. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja osallistuvalla havainnoinnilla ja tukiaineistona toimi tutkijaopettajan tutkimuspäiväkirja. Videotallenteita sekä opettajien ja opiskelijoiden kanssa käytyjä keskusteluita käytettiin muistin ja havainnoinnin tukena. Kamppailulajituntien arviointi perustui opiskelijoilta kerättyyn palautteeseen ja tutkijaopettajan päiväkirjamerkintöihin. Laadullisen aineiston analyysimenetelmä oli sisällönanalyysi. Tuloksista kävi ilmi, että enemmistön opiskelijoiden mielestä kamppailulajit soveltuvat hyvin lukion liikuntaan. Parhaiten lukion liikuntaan soveltui opiskelijoiden mielestä potkunyrkkeily, jonka 96 % opiskelijoista koki soveltuvan hyvin lukion liikuntaan. Seuraavaksi pidetyin kamppailulaji oli judo ja viimeiseksi paini. Suurimmaksi syyksi lajien kokemiselle epämiellyttäväksi nousi lähikontakti, kosketus ja vieraan parin kanssa harjoittelu. Tytöistä 64 % ja pojista 7 % koki judoon ja painiin liittyvän lähikontaktin epämiellyttävänä. Opiskelijat kokivat, että kamppailulajeilla on mahdollista kehittää itseluottamusta, itsetuntoa ja toisen ihmisen kunnioitusta. Pareittain työskentely opetti opiskelijoiden välistä luottamusta, toisen ihmisen kohtaamista ja huomioon ottamista. Kamppailutaidoista koettiin olevan apua muun muassa itsepuolustukseen uhkaavissa tilanteissa, jolla voi olla itseluottamusta ja itsetuntoa kohottava vaikutus. Enemmistö opiskelijoista koki ryhmän sosiaaliset suhteet hyviksi ja lähes kaikki opiskelijoista viihtyivät hyvin ryhmässä. Muutaman kamppailutunnin aikana ei opi puolustamaan itseään tehokkaasti, mutta itseluottamuksen lisäämiseen, ryhmäytymiseen ja toisen ihmisen kunnioituksen opettamiseen se soveltuu kouluun hyvin. Kamppailulajien avulla koulun liikuntatunneilla voidaan edistää myös opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta.fi
dc.description.abstractThis study focuses on how the combat sports are suitable for the content of physical education in high school. The aim was to find out whether the combat sports classes can be used to promote students’ social, physical and mental functioning. The research questions were used to examine the students’ most relevant experiences and opinions about the content of the lessons, the social relations of the group and the suitability of combat sports for physical education classes. In addition, the study assessed how the teacher-researcher felt that the goals of the combat sports course were achieved from the perspective of social, physical, and mental functioning. The study was a qualitative and quantitative case study conducted at Jyväskylä Lyseo High School. Combat sport classes were held in the budo halls of the Jyväskylä monitoimitalo between March 13 and March 23, 2017. The study population consisted of four groups of first- and second-year students, of which two were groups of girls and two groups of boys. Each group was taught two two-hour combat sport lessons, the first lesson with the theme of judo and wrestling, and the last lesson with kickboxing. A total of 54 students participated in the study, 28 of whom were girls and 26 boys. The research material was collected with a questionnaire and participatory observation, and the teacher researcher’s diary served as supporting material. Video recordings as well as discussions with teachers and students were used to support memory and observation. The evaluation of combat sport lessons was based on feedback collected from students and the researcher teacher’s diary entries. The method of analysis of the qualitative data was content analysis. The results show that the majority of students think that combat sports are well suited for high school physical education. According to the students, kickboxing was the most suitable for high school exercise, which 96 % of the students felt was well suited for high school sport lessons. The next most popular combat sport was judo and the last was wrestling. The main reason for experiencing the combat sport as unpleasant was close contact, touching and training with a unfamiliar person. Two third (64 %) of the girls and 7 % of the boys found the close contact related to judo and wrestling uncomfortable. Students felt that combat sports have the potential to develop self-confidence, self-esteem, and respect for another person. Working in pairs taught trust between students, meeting another person and being considered. Combat sports were perceived to be helpful in situations that threaten self-defense, among other things, which can have a self-confidence and self-esteem-boosting effect. The majority of students felt the social relationships in the group were good and almost all of the students enjoyed training in this group. During a few combat sports lessons, you don’t learn to use techniques effectively, but for building self-confidence, grouping, and teaching another person’s respect, it’s well suited for school. With the help of combat sports, teacher could also promote interaction between students in physical education lessons.en
dc.format.extent100
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherliikunnanopetus
dc.titleTapaustutkimus kamppailulajien opetuksesta lukion liikuntatunneilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006184257
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokosketus
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysokamppailulajit
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysopotkunyrkkeily
dc.subject.ysopaini
dc.subject.ysojudo
dc.subject.ysoliikuntakasvatus
dc.subject.ysobudolajit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot