Tapaustutkimus kamppailulajien opetuksesta lukion liikuntatunneilla

Abstract
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella sitä, miten kamppailulajit soveltuvat lukion liikuntatuntien sisällöksi. Lisäksi tavoitteena oli selvittää voidaanko lukiossa toteutettujen kamppailutuntien avulla edistää opiskelijoiden sosiaalista, fyysistä ja psyykkistä toimintakykyä. Tutkimuskysymysten avulla tarkasteltiin opiskelijoiden merkityksellisimpiä kokemuksia ja mielipiteitä tuntien sisällöistä, ryhmän sosiaalisista suhteista ja kamppailulajien soveltuvuudesta koululiikuntaan. Lisäksi tutkimuksessa arvioitiin, miten tutkija-opettaja koki kamppailulajikurssin tavoitteiden toteutuneen sosiaalisen, fyysisen ja psyykkisen toimintakyvyn näkökulmasta. Tutkimus oli laadullinen ja määrällinen tapaustutkimus, joka toteutettiin Jyväskylän lyseon lukiossa. Kamppailulajitunnit pidettiin Jyväskylän monitoimitalon budosaleissa 13.3 – 23.3.2017 välisenä aikana. Tutkimusjoukko koostui neljästä ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoista koostuvasta ryhmästä, joista kaksi oli tyttöjen ryhmiä ja kaksi poikaryhmiä. Jokaiselle ryhmälle opetettiin kaksi kaksoistuntia kamppailua, joista ensimmäisellä tunnilla oli teemana judo ja paini, ja viimeisellä tunnilla potkunyrkkeily. Tutkimukseen osallistui yhteensä 54 opiskelijaa, joista 28 oli tyttöjä ja 26 poikia. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja osallistuvalla havainnoinnilla ja tukiaineistona toimi tutkijaopettajan tutkimuspäiväkirja. Videotallenteita sekä opettajien ja opiskelijoiden kanssa käytyjä keskusteluita käytettiin muistin ja havainnoinnin tukena. Kamppailulajituntien arviointi perustui opiskelijoilta kerättyyn palautteeseen ja tutkijaopettajan päiväkirjamerkintöihin. Laadullisen aineiston analyysimenetelmä oli sisällönanalyysi. Tuloksista kävi ilmi, että enemmistön opiskelijoiden mielestä kamppailulajit soveltuvat hyvin lukion liikuntaan. Parhaiten lukion liikuntaan soveltui opiskelijoiden mielestä potkunyrkkeily, jonka 96 % opiskelijoista koki soveltuvan hyvin lukion liikuntaan. Seuraavaksi pidetyin kamppailulaji oli judo ja viimeiseksi paini. Suurimmaksi syyksi lajien kokemiselle epämiellyttäväksi nousi lähikontakti, kosketus ja vieraan parin kanssa harjoittelu. Tytöistä 64 % ja pojista 7 % koki judoon ja painiin liittyvän lähikontaktin epämiellyttävänä. Opiskelijat kokivat, että kamppailulajeilla on mahdollista kehittää itseluottamusta, itsetuntoa ja toisen ihmisen kunnioitusta. Pareittain työskentely opetti opiskelijoiden välistä luottamusta, toisen ihmisen kohtaamista ja huomioon ottamista. Kamppailutaidoista koettiin olevan apua muun muassa itsepuolustukseen uhkaavissa tilanteissa, jolla voi olla itseluottamusta ja itsetuntoa kohottava vaikutus. Enemmistö opiskelijoista koki ryhmän sosiaaliset suhteet hyviksi ja lähes kaikki opiskelijoista viihtyivät hyvin ryhmässä. Muutaman kamppailutunnin aikana ei opi puolustamaan itseään tehokkaasti, mutta itseluottamuksen lisäämiseen, ryhmäytymiseen ja toisen ihmisen kunnioituksen opettamiseen se soveltuu kouluun hyvin. Kamppailulajien avulla koulun liikuntatunneilla voidaan edistää myös opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006184257Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share