Show simple item record

dc.contributor.advisorPulkkinen, Mirja
dc.contributor.authorPietikäinen, Sampo
dc.date.accessioned2020-06-17T04:11:06Z
dc.date.available2020-06-17T04:11:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69993
dc.description.abstractAsiakirjojen käsittely manuaalisesti kuluttaa paljon tietotyöntekijän resursseja. Tämä koskee myös liiketoimintaprossien johtamisen asiantuntijoita, joiden työ voi vaatia useiden liiketoimintaprosessien kuvausten lukemista. Tämän tutkielman tavoitteena oli löytää ratkaisuja, jotka vähentävät tietotyöläisen asiakirjojen lukemiseen käyttämää aikaa soveltamalla luonnollisen kielen käsittelyn menetelmiä liiketoimintaprosessien etsimiseen asiakirjoista. Tutkimusmenetelmänä oli suunnittelutieteellinen tutkimus, joka sisälsi useita iteratiivisia vaiheita. Nimetyn kohteen tunnistamista käytettiin ensimmäisen ratkaisun suunnittelemiseen. Se ei kuitenkaan tuottanut toivottuja tuloksia, joten tutkimus siirtyi arvioimaan parempia mahdollisia ratkaisuja genre-teoriaa soveltavalla analyysillä. Tämän analyysin perusteella kehitettiin neljä asiakirjojen otsikkojen luokittelevaa ratkaisua tunnistamaan liiketoimintaprosesseja. Luokitteluratkaisut arvioitiin ristiinvalidoinnilla. Ensimmäinen luokitteluratkaisu suoriutui sattumanvaraisesti jaetusta ristiinvalidoinnista lupaavasti. Validoinnissa, jossa arvioitiin prosessien tunnistamista uusista asiakirjoista, ratkaisu ei kuitenkaan suoriutunut hyvin. Toinen luokitteluratkaisu sovelsi luokittelussa sanaluokkien tunnistamista. Kolmas luokitteluratkaisu hyödynsi listaa joka sisälsi liiketoimintaprosesseissa käytettäviä verbejä. Neljäs luokitteluratkaisu käytti syötteenä otsikon lisäksi kontekstia eli lauseita joissa otsikot esiintyivät asiakirjan tekstissä. Nämä luokitteluratkaisut eivät kuitenkaan tuottaneet merkittävästi ensimmäistä ratkaisua parempia tuloksia.fi
dc.description.abstractManual processing of the documents can be a time-taking task for a knowledge worker. This workload can be familiar to Business Process Management professionals who may have to go through multiple process descriptions in their work. This thesis attempts to find a way to mitigate the workload of the knowledge worker by proposing a natural language processing solution for discovering Business Processes from Business Process description documents. The research applied the design science research method and took several steps to produce the solution. The named entity recognition solution provided weak results, and instead of improving the solution, the research utilized genre analysis methods to seek an alternative approach. The classification of the headings of the document was deemed as a possibly viable solution. Four classification pipelines were built for classification of the headings and evaluated with cross-validation. The results of the first pipeline were somewhat promising; however, the cross-validation that was supposed to evaluate the ability to retrieve processes with previously unknown words had a poor performance. The following pipelines were created to improve from the baseline set up by the first pipeline. The second pipeline used part-of-speech tagging, the third used list of verbs relevant to business processes and the fourth pipeline used the context where process names appeared. These pipelines did not, however, make substantial improvements.en
dc.format.extent109
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherBusiness Process Management
dc.subject.otherNatural Language Processing
dc.subject.otherInformation Extraction
dc.subject.otherInformation Retrieval
dc.subject.otherDesign Science Research
dc.titleDiscovering Business Processes from Unstructured Text
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006174226
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysotiedonhaku
dc.subject.ysoliiketoimintaprosessit
dc.subject.ysoprosessijohtaminen
dc.subject.ysoluonnollinen kieli
dc.subject.ysoinformation retrieval
dc.subject.ysobusiness processes
dc.subject.ysoprocess management
dc.subject.ysonatural language
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record