Liigaorganisaatiot ympäristöjohtajina ja vastuuviestijöinä : haastattelututkimus liigajohtajien näkemyksistä ympäristöjohtamisesta ja ympäristövastuusta viestimisestä
Abstract
Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella jääkiekon Liigassa pelaavien organisaatioiden
ympäristöjohtamista ja ympäristövastuullisuudesta viestimistä,
sekä ympäristötoimintaa ohjaavia motiiveja ja sidosryhmäsuhteita. Lisäksi tutkimuksessa
tarkastellaan Liigan asemaa ympäristöjohtajana. Tutkimus toteutettiin
teemahaastatteluna seitsemälle liigaorganisaatiolle. Haastateltavina olivat
kunkin organisaation toimitusjohtaja, sekä toinen haastateltava, jonka virallinen
asema vaihteli organisaatioittain. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelulla
ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla litteroidusta haastatteluaineistosta.
Tutkimuksen teoriaosio on kaksiosainen. Ensimmäinen teorialuku keskittyy
ympäristöjohtamiseen ja toinen teorialuku yrityksen yhteiskuntavastuuseen
sekä sidosryhmäteorioihin. Yhdessä teoriaosio muodostaa teoreettisen viitekehyksen,
josta käsin tutkittavaa ilmiötä lähestytään. Tutkimuksen johtopäätöksissä
saatuja keskeisiä tuloksia pohditaan McCulloughin ym. (2016) ja Simulan
ym. (2014) hahmottelemien tasoluokittelujen kautta. Tutkimuksen keskeiset
tulokset osoittavat liigaorganisaatioiden ympäristötoteutusten liittyvän joukkueen
ja yleisön liikkumiseen, jätteenlajitteluun, kierrätykseen ja materiaalivalintoihin,
jäähallin tekniikkaan sekä ravintolatoimintaan. Lisäksi ympäristöjohtamisen
liittäminen strategisesti johonkin suureen kokonaisuuteen vaikutti ohjaavan
positiivisesti organisaatioiden ympäristötoimijuutta. Ympäristöjohtamista
ohjaavina tekijöinä näyttäytyvät viisi teemaa, joita ovat 1. organisaation
esimerkki, 2. kustannustekijät ja taloudelliset edut, 3. brändi ja imago, 4. sidosryhmien
vaikutukset, 5. yhteiskunnallinen hyväksyttävyys. Sidosryhmien
merkityksen osalta keskeisin huomio kiinnittyy yhteistyökumppaneiden ja
kaupungin keskeiseen ohjaavaan rooliin organisaation ympäristöjohtamiseen
vaikuttajina. Ympäristövastuullisuudesta viestimisen näkökulmasta tulokset
viittaavat siihen, että ympäristöviestinnän rooli ja tavoitteet organisaatioiden
viestintäkokonaisuudessa eivät näyttäydy selkeiltä, vaan ympäristöviestinnän
muotoja tulkitaan organisaatiokohtaisesti. Tulosten perusteella liigaorganisaatioiden
ympäristöjohtaminen ja ympäristövastuullisuudesta viestiminen vaikuttavat
olevan kokonaisuutena toiminnan aloittamisen ja toiminnan kehittämisen
tasoilla.
The aim of this study was to review organizations playing in Finnish Elite League (Liiga) and to examine their environmental management, communication of environmental sustainability and also to investigate motives and stakeholder relationships guiding their environmental actions. The study was carried out as a theme interview and the group of participants consisted of seven CEO’s and six Marketing Managers from Liiga organizations. The data of the study was analyzed by using theory guiding content analysis and theme grouping and the total amount of analyzed text was 102 white papers with spacing one. Theory section of the study is build on two major theory chapters, which first is focusing on environmental management and the second on CSR and stakeholder actions. In the conclusion part the main results of the study are reviewed by using the analytical frames of environmental management levels (McCullough et al.; Simula et al. 2014) to get comprehensive understanding of the theme. The main results of the study show that the environmental actions carried out by organizations playing in Liiga are based on the following categories: travelling of the supporters and team, sorting of waste, recycling and the choice of materials, ice rink technology and restaurant services. Further it seems that strategy alliance is guiding the level of environmental management of organizations. Also five factors guiding environmental management were founded: 1. the example of organization, 2. cost factors, 3. brand and image, 4. stakeholder effects, 5. Social acceptance. When analyzing stakeholder impacts on organization’s environmental management, the main attention is towards the central and guiding role of partners and the city. The results of communicating environmental sustainability refers how there is no clear and defined role for environmental communication when viewing it as a part of the whole communication process. Based on the results of this study, environmental management and communicating of environmental sustainability of Liiga organizations appears to be in stages of starting activity and developing activity.
The aim of this study was to review organizations playing in Finnish Elite League (Liiga) and to examine their environmental management, communication of environmental sustainability and also to investigate motives and stakeholder relationships guiding their environmental actions. The study was carried out as a theme interview and the group of participants consisted of seven CEO’s and six Marketing Managers from Liiga organizations. The data of the study was analyzed by using theory guiding content analysis and theme grouping and the total amount of analyzed text was 102 white papers with spacing one. Theory section of the study is build on two major theory chapters, which first is focusing on environmental management and the second on CSR and stakeholder actions. In the conclusion part the main results of the study are reviewed by using the analytical frames of environmental management levels (McCullough et al.; Simula et al. 2014) to get comprehensive understanding of the theme. The main results of the study show that the environmental actions carried out by organizations playing in Liiga are based on the following categories: travelling of the supporters and team, sorting of waste, recycling and the choice of materials, ice rink technology and restaurant services. Further it seems that strategy alliance is guiding the level of environmental management of organizations. Also five factors guiding environmental management were founded: 1. the example of organization, 2. cost factors, 3. brand and image, 4. stakeholder effects, 5. Social acceptance. When analyzing stakeholder impacts on organization’s environmental management, the main attention is towards the central and guiding role of partners and the city. The results of communicating environmental sustainability refers how there is no clear and defined role for environmental communication when viewing it as a part of the whole communication process. Based on the results of this study, environmental management and communicating of environmental sustainability of Liiga organizations appears to be in stages of starting activity and developing activity.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006124144Use this for linking
Language
Finnish