Liigaorganisaatiot ympäristöjohtajina ja vastuuviestijöinä : haastattelututkimus liigajohtajien näkemyksistä ympäristöjohtamisesta ja ympäristövastuusta viestimisestä
Abstract
Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella jääkiekon Liigassa pelaavien organisaatioiden
ympäristöjohtamista ja ympäristövastuullisuudesta viestimistä,
sekä ympäristötoimintaa ohjaavia motiiveja ja sidosryhmäsuhteita. Lisäksi tutkimuksessa
tarkastellaan Liigan asemaa ympäristöjohtajana. Tutkimus toteutettiin
teemahaastatteluna seitsemälle liigaorganisaatiolle. Haastateltavina olivat
kunkin organisaation toimitusjohtaja, sekä toinen haastateltava, jonka virallinen
asema vaihteli organisaatioittain. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelulla
ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla litteroidusta haastatteluaineistosta.
Tutkimuksen teoriaosio on kaksiosainen. Ensimmäinen teorialuku keskittyy
ympäristöjohtamiseen ja toinen teorialuku yrityksen yhteiskuntavastuuseen
sekä sidosryhmäteorioihin. Yhdessä teoriaosio muodostaa teoreettisen viitekehyksen,
josta käsin tutkittavaa ilmiötä lähestytään. Tutkimuksen johtopäätöksissä
saatuja keskeisiä tuloksia pohditaan McCulloughin ym. (2016) ja Simulan
ym. (2014) hahmottelemien tasoluokittelujen kautta. Tutkimuksen keskeiset
tulokset osoittavat liigaorganisaatioiden ympäristötoteutusten liittyvän joukkueen
ja yleisön liikkumiseen, jätteenlajitteluun, kierrätykseen ja materiaalivalintoihin,
jäähallin tekniikkaan sekä ravintolatoimintaan. Lisäksi ympäristöjohtamisen
liittäminen strategisesti johonkin suureen kokonaisuuteen vaikutti ohjaavan
positiivisesti organisaatioiden ympäristötoimijuutta. Ympäristöjohtamista
ohjaavina tekijöinä näyttäytyvät viisi teemaa, joita ovat 1. organisaation
esimerkki, 2. kustannustekijät ja taloudelliset edut, 3. brändi ja imago, 4. sidosryhmien
vaikutukset, 5. yhteiskunnallinen hyväksyttävyys. Sidosryhmien
merkityksen osalta keskeisin huomio kiinnittyy yhteistyökumppaneiden ja
kaupungin keskeiseen ohjaavaan rooliin organisaation ympäristöjohtamiseen
vaikuttajina. Ympäristövastuullisuudesta viestimisen näkökulmasta tulokset
viittaavat siihen, että ympäristöviestinnän rooli ja tavoitteet organisaatioiden
viestintäkokonaisuudessa eivät näyttäydy selkeiltä, vaan ympäristöviestinnän
muotoja tulkitaan organisaatiokohtaisesti. Tulosten perusteella liigaorganisaatioiden
ympäristöjohtaminen ja ympäristövastuullisuudesta viestiminen vaikuttavat
olevan kokonaisuutena toiminnan aloittamisen ja toiminnan kehittämisen
tasoilla.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006124144Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish