Liigaorganisaatiot ympäristöjohtajina ja vastuuviestijöinä : haastattelututkimus liigajohtajien näkemyksistä ympäristöjohtamisesta ja ympäristövastuusta viestimisestä

Abstract
Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella jääkiekon Liigassa pelaavien organisaatioiden ympäristöjohtamista ja ympäristövastuullisuudesta viestimistä, sekä ympäristötoimintaa ohjaavia motiiveja ja sidosryhmäsuhteita. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan Liigan asemaa ympäristöjohtajana. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna seitsemälle liigaorganisaatiolle. Haastateltavina olivat kunkin organisaation toimitusjohtaja, sekä toinen haastateltava, jonka virallinen asema vaihteli organisaatioittain. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelulla ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla litteroidusta haastatteluaineistosta. Tutkimuksen teoriaosio on kaksiosainen. Ensimmäinen teorialuku keskittyy ympäristöjohtamiseen ja toinen teorialuku yrityksen yhteiskuntavastuuseen sekä sidosryhmäteorioihin. Yhdessä teoriaosio muodostaa teoreettisen viitekehyksen, josta käsin tutkittavaa ilmiötä lähestytään. Tutkimuksen johtopäätöksissä saatuja keskeisiä tuloksia pohditaan McCulloughin ym. (2016) ja Simulan ym. (2014) hahmottelemien tasoluokittelujen kautta. Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittavat liigaorganisaatioiden ympäristötoteutusten liittyvän joukkueen ja yleisön liikkumiseen, jätteenlajitteluun, kierrätykseen ja materiaalivalintoihin, jäähallin tekniikkaan sekä ravintolatoimintaan. Lisäksi ympäristöjohtamisen liittäminen strategisesti johonkin suureen kokonaisuuteen vaikutti ohjaavan positiivisesti organisaatioiden ympäristötoimijuutta. Ympäristöjohtamista ohjaavina tekijöinä näyttäytyvät viisi teemaa, joita ovat 1. organisaation esimerkki, 2. kustannustekijät ja taloudelliset edut, 3. brändi ja imago, 4. sidosryhmien vaikutukset, 5. yhteiskunnallinen hyväksyttävyys. Sidosryhmien merkityksen osalta keskeisin huomio kiinnittyy yhteistyökumppaneiden ja kaupungin keskeiseen ohjaavaan rooliin organisaation ympäristöjohtamiseen vaikuttajina. Ympäristövastuullisuudesta viestimisen näkökulmasta tulokset viittaavat siihen, että ympäristöviestinnän rooli ja tavoitteet organisaatioiden viestintäkokonaisuudessa eivät näyttäydy selkeiltä, vaan ympäristöviestinnän muotoja tulkitaan organisaatiokohtaisesti. Tulosten perusteella liigaorganisaatioiden ympäristöjohtaminen ja ympäristövastuullisuudesta viestiminen vaikuttavat olevan kokonaisuutena toiminnan aloittamisen ja toiminnan kehittämisen tasoilla.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006124144Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share