Liigaorganisaatiot ympäristöjohtajina ja vastuuviestijöinä : haastattelututkimus liigajohtajien näkemyksistä ympäristöjohtamisesta ja ympäristövastuusta viestimisestä

Abstract
Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella jääkiekon Liigassa pelaavien organisaatioiden ympäristöjohtamista ja ympäristövastuullisuudesta viestimistä, sekä ympäristötoimintaa ohjaavia motiiveja ja sidosryhmäsuhteita. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan Liigan asemaa ympäristöjohtajana. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna seitsemälle liigaorganisaatiolle. Haastateltavina olivat kunkin organisaation toimitusjohtaja, sekä toinen haastateltava, jonka virallinen asema vaihteli organisaatioittain. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelulla ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla litteroidusta haastatteluaineistosta. Tutkimuksen teoriaosio on kaksiosainen. Ensimmäinen teorialuku keskittyy ympäristöjohtamiseen ja toinen teorialuku yrityksen yhteiskuntavastuuseen sekä sidosryhmäteorioihin. Yhdessä teoriaosio muodostaa teoreettisen viitekehyksen, josta käsin tutkittavaa ilmiötä lähestytään. Tutkimuksen johtopäätöksissä saatuja keskeisiä tuloksia pohditaan McCulloughin ym. (2016) ja Simulan ym. (2014) hahmottelemien tasoluokittelujen kautta. Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittavat liigaorganisaatioiden ympäristötoteutusten liittyvän joukkueen ja yleisön liikkumiseen, jätteenlajitteluun, kierrätykseen ja materiaalivalintoihin, jäähallin tekniikkaan sekä ravintolatoimintaan. Lisäksi ympäristöjohtamisen liittäminen strategisesti johonkin suureen kokonaisuuteen vaikutti ohjaavan positiivisesti organisaatioiden ympäristötoimijuutta. Ympäristöjohtamista ohjaavina tekijöinä näyttäytyvät viisi teemaa, joita ovat 1. organisaation esimerkki, 2. kustannustekijät ja taloudelliset edut, 3. brändi ja imago, 4. sidosryhmien vaikutukset, 5. yhteiskunnallinen hyväksyttävyys. Sidosryhmien merkityksen osalta keskeisin huomio kiinnittyy yhteistyökumppaneiden ja kaupungin keskeiseen ohjaavaan rooliin organisaation ympäristöjohtamiseen vaikuttajina. Ympäristövastuullisuudesta viestimisen näkökulmasta tulokset viittaavat siihen, että ympäristöviestinnän rooli ja tavoitteet organisaatioiden viestintäkokonaisuudessa eivät näyttäydy selkeiltä, vaan ympäristöviestinnän muotoja tulkitaan organisaatiokohtaisesti. Tulosten perusteella liigaorganisaatioiden ympäristöjohtaminen ja ympäristövastuullisuudesta viestiminen vaikuttavat olevan kokonaisuutena toiminnan aloittamisen ja toiminnan kehittämisen tasoilla.

The aim of this study was to review organizations playing in Finnish Elite League (Liiga) and to examine their environmental management, communication of environmental sustainability and also to investigate motives and stakeholder relationships guiding their environmental actions. The study was carried out as a theme interview and the group of participants consisted of seven CEO’s and six Marketing Managers from Liiga organizations. The data of the study was analyzed by using theory guiding content analysis and theme grouping and the total amount of analyzed text was 102 white papers with spacing one. Theory section of the study is build on two major theory chapters, which first is focusing on environmental management and the second on CSR and stakeholder actions. In the conclusion part the main results of the study are reviewed by using the analytical frames of environmental management levels (McCullough et al.; Simula et al. 2014) to get comprehensive understanding of the theme. The main results of the study show that the environmental actions carried out by organizations playing in Liiga are based on the following categories: travelling of the supporters and team, sorting of waste, recycling and the choice of materials, ice rink technology and restaurant services. Further it seems that strategy alliance is guiding the level of environmental management of organizations. Also five factors guiding environmental management were founded: 1. the example of organization, 2. cost factors, 3. brand and image, 4. stakeholder effects, 5. Social acceptance. When analyzing stakeholder impacts on organization’s environmental management, the main attention is towards the central and guiding role of partners and the city. The results of communicating environmental sustainability refers how there is no clear and defined role for environmental communication when viewing it as a part of the whole communication process. Based on the results of this study, environmental management and communicating of environmental sustainability of Liiga organizations appears to be in stages of starting activity and developing activity.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006124144Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share