Turvallisuuskriittisten tietojärjestelmien epäonnistumiset ja niiden yhteys ketterään ohjelmistokehitykseen
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tietojärjestelmät muodostavat nykyaikaisen yhteiskunnan selkärangan. Organisaatioiden toiminta ei olisi nykyisellä laajuudella ja tehokkuudella mahdollista ilman, että tietojärjestelmien avulla ohjattaisiin niiden toimintaa. Hallinnan ja tehokkuuden kääntöpuolena on riippuvuus tietojärjestelmistä myös sellaisissa ympäristöissä, joissa tietojärjestelmien epäonnistuminen aiheuttaa vakavia seurauksia. Tällaisiin turvallisuuskriittisiin ympäristöihin suunnitellut tietojärjestelmät kehitetään tiukan sääntelyn puitteissa, mutta silti ne eivät ole immuuneja epäonnistumisille.
Järjestelmän tilaaja haluaa järjestelmän olevan paitsi suoristusvarma, myös mahdollisimman nopeasti käyttökelpoinen. Erityisesti nopeuden vaatimukseen vastattiin 2000-luvun taitteessa ketterän ohjelmistokehityksen manifestilla, josta sittemmin on muokattu malleja soveltuvaksi myös suuriin projekteihin ja turvallisuuskriittisille toimialoille.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on tutkia, löytyykö turvallisuuskriittisten tietojärjestelmien epäonnistumisten ja ketterän ohjelmistokehityksen suuntauksen välille yhteyttä. Tutkimus jakautuu kahteen osioon, joista ensimmäinen on kirjallisuuskatsaus. Siinä tarkastellaan ohjelmistokehityksen suuntauksia erityisesti verraten ketterää ohjelmistokehitystä ja perinteiseksi miellettyä suunnittelupainotteista suuntausta. Kirjallisuus sidotaan tutkimuksen aihepiiriin tarkastelemalla ketterän ohjelmistokehityksen turvallisuuskriittistä kontekstia.
Tutkimuksen toinen osa on empiirinen tutkimus, jossa esitellään teoriaohjaavan sisällönanalyysin tulokset. Analyysin pohjana toimivat Helsingin Sanomien ja YLE:n uutisartikkelit. Tutkimuksella pyritään luomaan ymmärrystä ilmiöstä ja tarkastelemaan sitä, miten epäonnistuneet tietojärjestelmät ja ketterä ohjelmistokehitys mahdollisesti linkittyvät toisiinsa.
Tutkimuksen perusteella tietojärjestelmiä otetaan käyttöön keskeneräisenä myös turvallisuuskriittisissä tietojärjestelmissä. Tiukoista prosesseista lipsutaan, jotta järjestelmiä saadaan tuotantoon nopeammin ja kustannustehokkaammin. Järjestelmän toimittajan ja hankkijan välillä vaikuttaa usein olevan puutteellinen ymmärrys järjestelmän vaatimuksista, mikä johtaa suunnitteluvirheisiin. Myös testaukseen ei käytetä riittävästi aikaa.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23396]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tietojärjestelmien mallintaminen : tarpeet ja haasteet
Korpelainen, Noora (2021)Kuten muillakin suunnittelualoilla, myös tietojärjestelmäkehityksessä mallintamisella on käsitetty olevan merkittävä rooli. Alan kirjallisuudessa mallintaminen ja mallien käyttö esitetään hyötyjen valossa ja standardoitu ... -
Tietojärjestelmien integraatioprojektien kriittiset menestystekijät
Valtonen, Ville (2018)Ajan kuluessa ja digitaalisen liiketoiminnan määrän kasvun kiihdyttämänä organisaatioiden sovellus- ja järjestelmäportfoliot ovat kasvaneet entistä laajemmiksi ja niistä on tullut entistä kriittisempiä liiketoiminnalle. ... -
User-centered development and maintenance method for software teams
Laitila, Tero (2017)Tämä tutkimus pyrkii löytämään sopivan metodin jatkuvaan ohjelmistokehitykseen (tuotekehitys ja ylläpito). Se yhdistää ketterän ohjelmistokehitysmenetelmän uusimpiin operatiivisiin metodeihin sekä käyttäjäläheiseen ... -
Scrumin haasteet tietojärjestelmäkehitysprojekteissa
Laukkarinen, Emmi (2018)Scrum ja muut ketterän kehittämisen menetelmät ovat yleistyneet järjestelmäkehitysmenetelminä 2000-luvun alusta lähtien. Yleisesti ketteryyden ja ketterien menetelmien eduiksi koetaan etenkin joustavuus, läpinäkyvyys ja ... -
Asiakaskeskeinen ohjelmistokehitys
Venäläinen, Henri (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on luoda käsitys asiakaskeskeisyydestä osana ohjelmistokehitystä. Tutkimuksessa tarkastellaan myös käytänteitä asiakaskeskeisyyden ja ohjelmistokehityksen välillä. Asiakaskeskeisyyteen ...