Ammatillinen identiteetti ja pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksissa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän narratiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia ammatillisesta identiteetistään sekä pedagogisesta johtajuudestaan. Tavoitteena oli kuuden kertomushaastattelun avulla selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat kertovat ammatillisesta identiteetistään sekä mitkä kokemukset ovat merkityksellisiä ammatillisen identiteetin muotoutumisessa. Kertomuksia tarkastelemalla tavoitteena oli identifioida opettajien identiteettikerrontaa kuvaavat tarinatyypit. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella sitä, miten pedagoginen johtajuus näyttäytyi opettajien identiteettikertomuksissa. Lähtökohtana tutkimuksessa olivat narratiiviset aineistot, opettajien kertomukset. Tutkimuksessa identiteettiä tarkastellaan sosiaalisena konstruktiona ja narratiivisesti rakentuvana prosessina, joka muovautuu läpi elämän. Tutkimusprosessissa hyödynnettiin narratiivista analyysia sekä narratiivisen tutkimuksen käytänteitä, edeten kohti erilaisia identiteettitarinatyyppejä.
Tutkimuksen tuloksena hahmottui kolme päätarinatyyppiä, jotka kuvaavat opettajien ammatillista identiteettiä: uratarinat, arvotarinat sekä positiotarinat. Pedagoginen johtajuus näyttäytyi uratarinoissa konkreettisina työtehtäväkuvauksina sekä johtajuustoimintana. Arvotarinoissa pedagoginen johtajuus hahmottui opettajien kuvatessa itselleen tärkeitä arvoja toimintansa takana. Positiotarinoissa pedagoginen johtajuus näyttäytyi johtajuusroolien kautta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ammatillinen identiteetti on läpi elämän muotoutuva ja muuntuva prosessi, johon vaikuttavat ennen kaikkea vuorovaikutussuhteet. Opettajien pedagoginen johtajuus näyttäytyi kertomuksissa osin selkiytymättömänä, joka haastaa opettajajohtajuuden myös ammatillisen identiteetin muotoutumisen näkökulmasta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29041]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia alanvaihtoon johtaneista syistä
Ojaniemi, Riina (2021)Varhaiskasvatusta on jo pitkään vaivannut pula pätevästä henkilöstöstä. Samalla yhä useampia varhaiskasvatuksen opettaja vaihtaa alaa. Varhaiskasvatuksen opettajia kuormittavat aikaisempien tutkimusten perusteella haastavat ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä varhaiskasvatusalaa koskevista säädöksistä ja niiden vaikutuksesta ammatti-identiteettiin
Kemppainen, Kaisa (2019)Tutkin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä varhaiskasvatusalaa koskevista säädöksistä eli varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, varhaiskasvatus- laista ja työehtosopimuksista, ja niiden vaikutuksesta varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta
Rantonen, Eveliina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työtiimissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, mitä pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan ... -
Toimintatutkimus, tarinat ja opettajaksi tulemisen taito : narratiivisen identiteettityön kehittäminen opettajankoulutuksessa toimintatutkimuksen avulla
Heikkinen, Hannu L. T. (Jyväskylän yliopisto, 2001) -
“Ikinä ei voi olla täysin valmis” : autoetnografinen tutkimus opettajaksi kasvamisen polulta
Hoisko, Emilia (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata opettajaopiskelijan kasvun polkua oman tarinani kautta. Tutkimuksessa tarkastellaan opettajaksi kasvua yksilöllisen kokemukseni kautta peilaten aiempaan tutkimukseen. Autoetnografinen ...