CSR reporting in the Arctic cruise tourism : a content analysis of Arctic cruise operators' CSR disclosures
Tekijät
Päivämäärä
2020Matkailu- ja turismiala ovat kasvaneet merkittävästi viimeisen vuosisadan aikana ja tämä on huomattavissa myös arktisilla alueilla. Risteilyturismista on tullut suosituin turismin muoto Arktiksella ja tämä on lisännyt huolta risteilyn haitallisista vaikutuksista. Tämän vuoksi risteily-yritysten on yhä tärkeämpää huomioida toiminnassaan yritysvastuu ja raportoida siitä avoimesti.
Tämän tutkielman tarkoituksena on lisätä ymmärrystä Arktiksella operoivien risteily-yritysten vastuullisuusraportointikäytänteistä. Tarkoituksena on selvittää mitä ja miten arktisella alueella toimivat risteily-yritykset raportoivat vastuullisuudesta, sekä verrata raportointikäytänteitä raportoinnin parhaisiin käytäntöihin ja selvittää mitä tehdään hyvin ja mitä voitaisiin parantaa. Teoreettinen osuus käsittelee yritysvastuuta ja vastuullisuusraportointia, kestävyyttä risteilyturismissa sekä aiempaa kirjallisuutta risteily-yritysten vastuullisuusraportointiin liittyen. Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista sisällönanalyysiä, sekä joitakin kvantitatiivisia elementtejä. Empiirinen data koostuu 15 arktisella alueella toimivan risteily-yrityksen nettisivuista, uusimmista vastuullisuusraporteista ja muista nettisivuilla olevista vastuullisuutta käsittelevistä dokumenteista.
Tulokset osoittavat, että arktisten risteily-yritysten vastuullisuusraportointikäytänteet ovat alkutekijöissään, ja lisää vastuullisuusraportteja tarvitaan. Useimmat viestivät vastuullisuudesta nettisivuillaan ja vain muutama tarjoaa vastuullisuusraportin. Muodollisia vastuullisuusraportointi-viitekehyksiä ja varmennuksia ei käytetä. Raportoitu informaatio ja sen määrä vaihtelee merkittävästi yritysten välillä, mutta useimmat raportoivat pehmeää dataa sosiaalisista, ympäristöllisistä ja teknisistä aspekteista, kun taas taloudellisia aspekteja huomioidaan vähemmän. Positiivisista seikoista viestitään mielellään, kun taas negatiiviset asiat jätetään raportoimatta. Jotta raportti tarjoaisi aidon kuvan yrityksen vastuullisuustyöstä, sen tulee koskea sekä positiivisia että negatiivisia olennaisia aspekteja, kuten raportoinnin parhaat käytännöt painottavat. Sidosryhmien sitouttamisen tulisi olla avainasemassa, kun määritellään olennaisia asioita joista raportoida. Tulokset myös osoittavat, että enemmän numeerista dataa, kuten mitattavia tavoitteita ja tietoa suoriutumisesta, tarvitaan. Kun raportointi keskittyy olennaisiin seikkoihin ja numeeriseen dataan, vertailu eri risteily-yritysten välillä helpottuu. Tämä voisi asettaa risteily-yrityksille painetta huomioida enemmän vastuullisuusaspekteja ja parantaa vastuullisuusraportointikäytänteitä.
...
The travel and tourism industry has grown over the last century and this can also be seen in the Arctic destinations. As cruise tourism has become the primary form of tourism in the Arctic, the concerns for its negative impacts have increased as well. Thus, it is increasingly important for the Arctic cruise operators to take Corporate Social Responsibility (CSR) issues into account and transparently communicate about them.
This thesis aims to increase the understanding of the CSR reporting practices of the cruise lines that operate in the Arctic. The purpose is to find out what kind of CSR in-formation Arctic cruise operators are reporting and how they are reporting it, as well as compare their reporting practices to the best practices to find out what is done well and what could be improved. The theoretical background covers the concept of CSR and CSR reporting, as well as discusses sustainability in cruise tourism and earlier research on CSR reporting in cruise tourism. Qualitative content analysis, with some quantitative elements, was chosen for research approach. The empirical data consisted of content analysis of 15 Arctic cruise operators’ websites, latest CSR reports and other CSR enclosures.
The findings indicate that Arctic cruise operators’ CSR reporting practices are still in its infancy, and more CSR reports are needed. The majority discloses CSR information on their websites, whereas only a few provide CSR reports. Also, the use of formal report-ing guidelines and third-party verifications are non-existent. The type and amount of reported CSR information vary significantly between cruise lines; however, it commonly consists of soft data regarding social, environmental and technical aspects, whereas eco-nomic aspects are less addressed. The findings suggest that positive aspects are reported willingly, whereas negative issues are communicated less. However, to provide a complete and honest picture of CSR performance, the focus must be on both positive and negative material, or relevant, issues, as the best practices have emphasized. When defining material issues that should be included in CSR reports, stakeholder engagement should play a key role. The findings also indicate the need for more hard data, including information on performance and measurable targets. Reporting numeric data on material issues would enable comparisons between different cruise lines based on their CSR performance. This could create pressure for the cruise lines to take CSR issues seriously into account and improve their reporting practices.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sustainability initiatives and the stakeholders involved : a case study of the GOLDEN Project and the electric utility industry
Murdoch-Hayes, Justin (2017)This piece of research focuses primarily on which are the main types of sustainability initiatives within the electric utility sector with direct attention on five companies being Eletrobras, Rheinisch-Westfälisches ... -
Conditions of commodification : Russian as a transient commodity in an Arctic tourism resort
Muth, Sebastian; Strömmer, Maiju (Mouton De Gruyter, 2023)Based on an ethnography incorporating interview, linguistic landscape and observational data, this research illustrates how temporary linguistic value is negotiated and how an Arctic tourism destination is made fit for ... -
Attitudes toward CSR : the attitudes of Finnish trade unions' representatives toward corporate social responsibility practices
Pietiläinen, Ella (2015)The aim of this study was to investigate the attitudes of trade union representatives toward companies’ CSR practices. The research participants were representatives of altogether nine Finnish trade unions and one Finnish ... -
Biofuels, carbon offsetting, climate-related financial disclosures and materiality in sustainability reporting in the airline industry
Vilén, Ella (2020)Nopeasti kasvava kaupallinen ilmailu aiheuttaa merkittävän osan maailmanlaajuisista ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä. Lentoalan osuus ilmastonmuutoksesta li-sääntyy edelleen, jos jyrkkiä toimenpiteitä ei ... -
Not just for the sake of a report : enhancing corporate social responsibility reporting by involving stakeholders
Jantunen, Pirjo (2015)The purpose of this study was to find out if it is possible to improve the case organisation’s corporate social responsibility reporting by involving stakeholders. The research was conducted as a case study in Helen Ltd, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.