CSR reporting in the Arctic cruise tourism : a content analysis of Arctic cruise operators' CSR disclosures
Abstract
Matkailu- ja turismiala ovat kasvaneet merkittävästi viimeisen vuosisadan aikana ja tämä on huomattavissa myös arktisilla alueilla. Risteilyturismista on tullut suosituin turismin muoto Arktiksella ja tämä on lisännyt huolta risteilyn haitallisista vaikutuksista. Tämän vuoksi risteily-yritysten on yhä tärkeämpää huomioida toiminnassaan yritysvastuu ja raportoida siitä avoimesti.
Tämän tutkielman tarkoituksena on lisätä ymmärrystä Arktiksella operoivien risteily-yritysten vastuullisuusraportointikäytänteistä. Tarkoituksena on selvittää mitä ja miten arktisella alueella toimivat risteily-yritykset raportoivat vastuullisuudesta, sekä verrata raportointikäytänteitä raportoinnin parhaisiin käytäntöihin ja selvittää mitä tehdään hyvin ja mitä voitaisiin parantaa. Teoreettinen osuus käsittelee yritysvastuuta ja vastuullisuusraportointia, kestävyyttä risteilyturismissa sekä aiempaa kirjallisuutta risteily-yritysten vastuullisuusraportointiin liittyen. Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista sisällönanalyysiä, sekä joitakin kvantitatiivisia elementtejä. Empiirinen data koostuu 15 arktisella alueella toimivan risteily-yrityksen nettisivuista, uusimmista vastuullisuusraporteista ja muista nettisivuilla olevista vastuullisuutta käsittelevistä dokumenteista.
Tulokset osoittavat, että arktisten risteily-yritysten vastuullisuusraportointikäytänteet ovat alkutekijöissään, ja lisää vastuullisuusraportteja tarvitaan. Useimmat viestivät vastuullisuudesta nettisivuillaan ja vain muutama tarjoaa vastuullisuusraportin. Muodollisia vastuullisuusraportointi-viitekehyksiä ja varmennuksia ei käytetä. Raportoitu informaatio ja sen määrä vaihtelee merkittävästi yritysten välillä, mutta useimmat raportoivat pehmeää dataa sosiaalisista, ympäristöllisistä ja teknisistä aspekteista, kun taas taloudellisia aspekteja huomioidaan vähemmän. Positiivisista seikoista viestitään mielellään, kun taas negatiiviset asiat jätetään raportoimatta. Jotta raportti tarjoaisi aidon kuvan yrityksen vastuullisuustyöstä, sen tulee koskea sekä positiivisia että negatiivisia olennaisia aspekteja, kuten raportoinnin parhaat käytännöt painottavat. Sidosryhmien sitouttamisen tulisi olla avainasemassa, kun määritellään olennaisia asioita joista raportoida. Tulokset myös osoittavat, että enemmän numeerista dataa, kuten mitattavia tavoitteita ja tietoa suoriutumisesta, tarvitaan. Kun raportointi keskittyy olennaisiin seikkoihin ja numeeriseen dataan, vertailu eri risteily-yritysten välillä helpottuu. Tämä voisi asettaa risteily-yrityksille painetta huomioida enemmän vastuullisuusaspekteja ja parantaa vastuullisuusraportointikäytänteitä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006084004Käytä tätä linkitykseen.
Language
English