Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAuvinen, Tommi
dc.contributor.authorNeuvonen, Sari-Anna
dc.date.accessioned2020-06-04T07:24:09Z
dc.date.available2020-06-04T07:24:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69695
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan palkitsemisen merkitystä henkilöstön sitoutumiselle ja motivaatiolle OP Ryhmässä. Tutkielma on tehty Jyväskylän yliopiston Strategy, Accounting and Leadership as a Practice (SALP) -ryhmän ohjauksessa. Tutkimuksessa tavoitteenani on selvittää palkitsemisen merkitys henkilöstön motivaatiolle ja sitoutumiselle sekä tarkastella mahdollisia eroavaisuuksia toimihenkilöiden ja esimiesten näkemyksissä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu neljän motivaatioteorian sekä sitoutumisen ympärille. Tutkimuksen aineisto koostuu 20 aiemmin tehdystä avoimesta haastattelusta, jotka on tehty Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa toimivan SALP -tutkimusryhmän toimesta OP Ryhmän työntekijöille eri liiketoiminta-alueilta vuosina 2012-2016 sekä 2018-2019. Haastateltavat työskentelevät sekä esimies- että asiantuntijatehtävissä. Haastateltavista 13 oli miehiä ja 7 naisia. Tutkimusstrategiani on laadullinen ja empiirinen tutkimusaineisto on analysoitu kvalitatiivisin metodein tulkitsevalla otteella. Tutkimuksessa käy ilmi, että OP Ryhmän työntekijöiden näkökulmasta motivaatioon merkittävimmin vaikuttavat palkitsemisen keinot ovat raha, rahaan verrannolliset etuudet, työympäristö sekä työyhteisö. Näin ollen työntekijät mieltävät sekä taloudelliset että aineettomat palkitsemisen keinot merkityksellisiksi. Palkitseminen koetaan olevan alhaisemmalla tasolla suhteessa kilpailijoihin, pois lukien peruspalkka. OP Ryhmän vahvuuksia palkitsemisen osalta ovat ryhmässä vallitseva yhteenkuuluvuuden tunne, työympäristö ja -yhteisö. Palkitsemisen keinoilla on yhteys myös työntekijöiden sitoutumiseen. Jatkossa OP Ryhmässä voitaisiin lisätä aineettoman palkitsemisen määrää ja kirkastaa nykyiset palkitsemiskäytännöt työntekijöille. Kun palkitsemisen kriteerit ovat mahdollisimman yksiselitteiset ja selkeät, ovat mahdolliset muutokset esimerkiksi tulospalkkioiden maksussa perusteltuja ja työntekijä voi kokea ne oikeudenmukaisemmiksi.fi
dc.format.extent45
dc.language.isofi
dc.subject.otherpankkiorganisaatio
dc.titlePalkitsemisen merkitys henkilöstön motivaatiolle ja sitoutumiselle OP Ryhmässä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006043951
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysopalkitseminen
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysohenkilöstö
dc.subject.ysositoutuminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot