Vanhempien arvioimien temperamenttipiirteiden yhteys lasten raportoimiin tunteisiin sekä näiden sukupuolierot

Abstract
Tutkimuksessa tarkasteltiin esiopetuksen oppilaiden raportoimia tunteita ja vanhempien arvioimia lastensa temperamenttipiirteitä. Tavoitteena oli selvittää esiopetuksen oppilaiden temperamenttipiirteiden ja heidän raportoimien tunteiden välistä yhteyttä sekä niiden sukupuolieroja. Tutkimusaineistona käytettiin Suomen Akatemian rahoittaman tutkimusprojektin Päivittäisyys, transitiossa, lapset moninaisissa perhemuodoissa (DALFA) aineistoa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 211 esiopetuksen oppilasta ja 160 vanhempaa. Vanhemmat arvioivat lapsensa temperamenttia Early Childhood Version of the Survey of Children´s Individual Differences (SIDCA) -mittarilla. Temperamenttia tarkasteltiin seitsemän piirteen osalta, jotka olivat positiivinen emotionaalisuus, sosiaalisuus, negatiivinen emotionaalisuus, aktiivisuus, häirittävyys ja estyneisyys. Esiopetuksen oppilaiden iloisuuden, kiukkuisuuden ja surullisuuden tunteita tarkasteltiin mobiilipäiväkirjan avulla, jota lapset täyttivät viikon ajan esiopetuksessa. Tutkimus toteutettiin määrällisin menetelmin ja analyysimenetelmänä käytettiin Spearmanin järjestyskorrelaatiota, riippuvien otosten t-testiä sekä Mann-Whitneyn U-testiä. Tulokset osoittivat, että iloisuuden tunne ei ollut yhteydessä temperamenttipiirteisiin, mutta kiukkuisuuden ja surullisuuden tunteet olivat. Sukupuolen yhteyttä temperamenttipiirteisiin tutkittaessa huomattiin, että aktiivisuus ja häirittävyyspirteitä ilmeni enemmän pojilla kuin tytöillä. Esiopetuksen oppilaiden raportoimien tunteiden sukupuolieroja tarkasteltaessa tulokset osoittivat, ettei niiden välillä ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että vanhempien arvioimat temperamenttipiirteet ja lasten sukupuoli voivat osaltaan vaikuttaa lasten kokemiin tunteisiin.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006043946Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share