Show simple item record

dc.contributor.advisorSayers, Dave
dc.contributor.authorJuppi, Mari
dc.date.accessioned2020-06-04T06:58:32Z
dc.date.available2020-06-04T06:58:32Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69686
dc.description.abstractTämä tutkielman tarkoituksena on tarkastella Yhdysvaltojen istuvan presidentin Donald J. Trumpin kielenkäyttöä yhteisöviestintäpalvelu Twitterissä. Sosiaalisen median käyttöä poliittisena työkaluna on tutkittu paljon varsinkin politiikan ja viestinnän tutkimuksessa, mutta kielentutkimuksen kautta voidaan aiheeseen saada uusia näkökulmia. Twitter on viestinnän työkaluna poliitikoille alusta, jonka avulla on mahdollista tavoittaa suuria määriä ihmisiä ja puhutella heitä suoraan, ilman erillisiä lehdistötilaisuuksia ja puheita. Trump suosii viestinnässään lyhyitä lauseita ja yksitavuisia sanoja, ja koska Twitter julkaisuun ei ole mahdollista kirjoittaa pitkiä puheita, vaan viestintä on lyhyttä ja ytimekästä on se Trumpille sopiva viestintäkanava. Trump hyödyntää Twitteriä johdatellakseen julkista keskustelua hänelle mielekkäisiin aiheisiin ja samalla pois hänelle vähemmän suosiollisista aiheista. Trump nimittelee vastustajiaan Twitterissä keksimillään lempinimillä ja yhdistää negatiivisia attribuutteja vastustajiinsa. Tässä tutkielmassa näitä nimityksiä kutsutaan termillä ’identity label’, joka voidaan vapaasti suomentaa identiteettileimaksi. Tämä tutkielma pyrkii selvittämään minkälaisia identiteettileimoja Trump twiiteissään käyttää ja voidaanko niitä tarkastelemalla todeta tietyn kaavan toistuminen. Aineisto koostuu 200 satunnaisesti valitusta twiitistä vuosilta 2016-2019. Aineistoa tarkasteltiin sisällön analyysin kautta sekä induktiivisesti että deduktiivisesti, jotta mahdollinen toistuva kaava kielenkäytössä voitiin näyttää toteen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Trump käyttää identiteettileimoja toistuvasti ja ne seuraavat tiettyä kaavaa. Trump nimittää poliittisia vastustajiaan hulluiksi ja epäpäteviksi ja puolustajiaan hienoiksi ja lahjakkaiksi ihmisiksi. Tällaisia leimoja oli nähtävissä kaikkien analysoitujen vuosien twiiteissä, joten Trump ei ole muuttanut viestintätapaansa siirryttyään ehdokkaasta presidentiksi. Vaikka tutkielmassa pystyttiin näyttämään toteen tietynlainen kaavamaisuus ja identiteettileimojen käyttö, tutkittiin siinä vain pientä osaa Trumpin twiiteistä. Vuosien 2016 ja 2019 välisenä aikana Trump twiittasi noin 20 000 kertaa, joten otannan tulisi olla huomattavasti suurempi, jotta laajempia ja toistettavia tuloksia olisi mahdollista saada.fi
dc.format.extent44
dc.language.isoen
dc.subject.otheridentity label
dc.subject.otherpublic discourse
dc.subject.otherTrump
dc.titleSticks and Stones : the use of identity labels in Twitter by Donald J. Trump
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006043942
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoTwitter
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysopoliittinen viestintä
dc.subject.ysoTwitter
dc.subject.ysosocial media
dc.subject.ysopolitical communication


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record