dc.contributor.author | Puustinen, Mikko | |
dc.contributor.author | Paldanius, Hilkka | |
dc.contributor.author | Luukka, Minna-Riitta | |
dc.date.accessioned | 2020-06-02T09:19:22Z | |
dc.date.available | 2020-06-02T09:19:22Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Puustinen, M., Paldanius, H., & Luukka, M.-R. (2020). Sisältötiedon toistamista vai aineiston analyysia? : tiedonalakohtaiset tekstitaidot historian ylioppilaskokeen tehtävänannoissa ja pisteytysohjeissa. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>14</i>(2), 9-34. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.84579" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.84579</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_35820392 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69647 | |
dc.description.abstract | Tarkastelemme historian ylioppilaskokeen aineistopohjaisia tehtävänantoja, tehtävänantoihin liittyviä aineistoja sekä vastauksille laadittuja pisteytysohjeita historian tekstitaitojen näkökulmasta. Tiedonalalähtöisen historianopetuksen lähtökohtana pidetään historiallisen ajattelun harjaannuttamista, mikä edellyttää historiallisten tekstien kanssa työskentelemistä: kykyä tulkita lähteitä ja niiden tekijöiden intentioita sekä arvioida lähteiden pohjalta tehtyjä tulkintoja. Ylioppilaskokeilla on merkittävä vaikutus opetukseen ja arviointiin. Jotta ylioppilaskokeen tehtävät ohjaisivat vahvistamaan historian tekstitaitoja ja edelleen historiallista ajattelua, tulisi tehtävien ohjata työskentelemään yhä enemmän myös aineistojen kanssa. Tutkimuksen aineistona ovat historian ylioppilaskokeiden aineistopohjaiset tehtävänannot ainereaalikokeen ajalta vuosilta 2006–2019 sekä Ylioppilastutkintolautakunnan laatimat hyvän vastauksen piirteet ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton laatimat pisteohjeet. Tehtävänantojen luokittelun pohjana käytämme genreteoreettista historian oppiaineessa kirjoitettavien tekstilajien luokittelua sekä sisällönanalyysia. Tutkimuksen perusteella historian ylioppilaskoe ei ole parhaalla mahdollisella tavalla tukenut lukion opetussuunnitelmissa ja tutkijoiden puheenvuoroissa asetettuja tiedonalalähtöisen historianopetuksen tavoitteita. Aineistopohjaisia tehtävänantoja on varsin vähän. Useimmissa tehtävänannoissa edellytetään vain yhden aineiston hyödyntämistä ja vähäistä lähteen taustoittamista. Lähdekritiikin käsite näyttäytyy pisteytysohjeissa epäselvänä eikä kuvaa riittävästi keskeisiä lähteiden parissa työskentelemisen taitoja. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | fin | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus ja aika | |
dc.rights | CC BY-NC-ND 4.0 | |
dc.title | Sisältötiedon toistamista vai aineiston analyysia? : tiedonalakohtaiset tekstitaidot historian ylioppilaskokeen tehtävänannoissa ja pisteytysohjeissa | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006023905 | |
dc.contributor.laitos | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) | fi |
dc.contributor.oppiaine | Monilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessa | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education research (teaching, learning, teacher, learning paths, education) | en |
dc.contributor.oppiaine | Multiliteracies for social participation and in learning across the life span | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 9-34 | |
dc.relation.issn | 1797-2299 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 14 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2020 Kasvatus & Aika | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.relation.grantnumber | 294487 | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | tekstitaito | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | ylioppilaskirjoitukset | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2630 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p22257 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7413 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p376 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1780 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.relation.doi | 10.33350/ka.84579 | |
dc.relation.funder | Research Council of Finland | en |
dc.relation.funder | Suomen Akatemia | fi |
jyx.fundingprogram | Academy Project, AoF | en |
jyx.fundingprogram | Akatemiahanke, SA | fi |
jyx.fundinginformation | Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa hanketta Engaging indisciplinary thinking: historical literacy practices in Finnish upper secondaryschools (2016–2020). Hankenumero 294491 ja 294487. Tutkimusta on rahoitta-nut myös Koneen Säätiö. | |
dc.type.okm | A1 | |