Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioiden kriisiviestinnästä
Abstract
Tässä maisterintutkielmassa tavoitteena oli kuvata viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja
kokemuksia organisaatioidensa kriisiviestinnästä. Tavoitteena oli myös kuvata kriisiviestinnän
käytänteitä viestinnän ammattilaisten työssä. Tutkimuskohteena olivat organisaatioiden kriisit,
kriisiviestintä organisaatioiden ja sidosryhmien välillä sekä viestinnän ammattilaisten työssään
käyttämät kriisiviestinnän käytänteet. Tutkimus oli laadullinen ja havainnoitava aineisto koostui
seitsemästä teemahaastattelusta. Haastateltavat olivat viestinnän ammattilaisia eri
organisaatioista ja heillä oli kokemusta organisaatioidensa kriisiviestinnästä.
Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkielman tulosten perusteella organisaatiokriisit viestinnän ammattilaisten työssä ovat usein
organisaation maineeseen tai sosiaaliseen mediaan liittyviä kriisejä. Kriisit voivat luoda
negatiivisia vaikutuksia ja herättää epävarmuutta organisaatioiden sidosryhmissä. Tulosten
mukaan sidosryhmät kaipaavat tietoa erityisesti poikkeuksellisissa kriisitilanteissa, jonka vuoksi
organisaatioiden kriisiviestintä ja tiedonjakaminen on tärkeää. Organisaatioiden kriisiviestintä
koostuu sekä sisäisen että ulkoisen kriisiviestinnän käytänteistä. Tulosten perusteella
organisaatioiden on perusteltua käyttää niin sisäisen kuin ulkoisen kriisiviestinnän kanavia
tiedon jakamisessa, jotta saadaan eri sidosryhmät tavoitettua.
Tutkielman tulosten mukaan kriisiviestinnän tulee olla inhimillistä, avointa, nopeaa ja
totuudenmukaista. Kriisiviestinnän käytänteissä korostetaan jatkuvaa kriisivalmiusajattelua ja
sen ylläpitämistä organisaatioissa, koska kriisit saattavat syntyä yhtäkkiä. Kriisiviestintää tulee
ajatella osana viestinnän ammattilaisen työtä ja organisaation viestintää. Kriisiviestintä on
tehostettua ja aktiivista viestintää, jota ei nähdä irrallisena toimintona päivittäisestä
viestinnästä. Tuloksista kävi ilmi, että mikäli organisaation sisäinen viestintä toimii
kriisitilanteissa, oli siitä helpompi viestiä talon ulkopuolelle. Organisaation sisäisen viestinnän
toimivuus heijastuu siis myös kriisiviestinnän onnistumiseen.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005283533Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish