"Se oli helppoo, mutta samalla haastavaa!" : Orff-Schulwerkin tarjoamat lähtökohdat koulumusiikilliseen sovittamiseen
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkin tässä maisterintutkielmassa Orff-pedagogiikkaa, tarkemmin eriteltynä Carl Orffin kehittämää Schulwerk-konseptia ja sen tarjoamia mahdollisuuksia koulumusiikilliseen sovittamiseen tänä päivänä. Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin toiminta- ja tapaustutkimuksena. Tutkimusaineistoni keskiössä on tekemäni sovitus kappaleesta Tällä kadulla (Mikkola & Törmälä 2014) ja sovitukseni käytännön toteutus keskisuomalaisen alakoulun musiikkipainotteisen vuosiluokan 6 kanssa lokakuun 2019 ja tammikuun 2020 välisenä aikana.
Orff-pedagogiikka on oppilaslähtöinen, käytännönläheinen ja kokonaisvaltainen lähestymistapa musiikkikasvatukseen, jonka loputtoman mielenkiintoiseen maailmaan olen viimeisen viiden vuoden aikana saanut uppoutua useaan otteeseen. Olen yliopisto-opintojeni aikana läpikäynyt Suomen Orff-pedagogisen yhdistyksen JaSeSoi ry:n järjestämän musiikkipedagogisen koulutusohjelman, mikä on merkittävällä tavalla ollut tukemassa omaa ammatillista kehitystäni. Keväällä 2017 tein kandidaatintutkielmani Orff- pedagogiikasta (Manninen 2017), jolle tämä maisterintutkielma on luontevaa jatkumoa. Kokemukseni on opettanut minulle, että Orff-pedagogiikkalla on paljon annettavaa niin musiikinopettajille kuin muillekin musiikkia työssään käyttäville.
Tutkimustulosten mukaan Orff-Schulwerkit ja niiden materiaalit voivat toimia opettajalle merkittävänä inspiraation lähteenä osana koulumusiikillista sovitustyötä. Carl Orffin pedagogiset ajatukset soveltuvat erinomaisesti alakoulun musiikinopetukseen ja Orff-pedagogiikka antaa hyvät mahdollisuudet myös perusopetuksen opetussuunnitelman (POPS 2014) toteuttamiseen käytännön tasolla. Kokemukseni mukaan Orff-pedagogiikka on sovellettavissa kaiken ikäisille oppijoille, minkä osoittamiseksi tulevaisuudessa on tärkeää tehdä lisää tutkimusta aiheen tiimoilta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28107]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Orff-pedagogiikka yläkoulussa ja lukiossa
Aulos, Jade (2017)Aiheenani on Orff-pedagogiikan käyttö yläkoulussa ja lukiossa. Kiinnostuin aiheesta huomatessani, että Orff-pedagogiikkaa käytetään lähinnä varhaisiän musiikkikasvatuksessa, kuten musiikkileikkikoulussa ja alakoulun ... -
Moniaistisuus lapsen eheyttä vaalimassa : kuvataide ja Orff-pedagogiikka varhaisiän musiikkikasvatuksessa
Kekäläinen, Tiina (2004) -
Musiikkia opettavan luokanopettajan tekemät didaktiset ja pedagogiset ratkaisut
Laine, Maria (2010)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.