Show simple item record

dc.contributor.advisorKuronen, Mikko
dc.contributor.authorKoskinen, Suvi
dc.date.accessioned2020-05-22T12:04:09Z
dc.date.available2020-05-22T12:04:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69139
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella perusopetuksen opetussuunnitelmassa esiintuotua sukupuolitietoisuutta ja sen toteutumista ruotsin oppikirjoissa. Tutkimusmateriaalina ovat kirjasarjat Klick (7 ja 8-9) ja Megafon (1, 2 ja 3). Käsite sukupuolitietoisuus mainitaan ensimmäisen kerran uusimmassa opetussuunnitelmassa 2014, ja koska Klick- kirjasarja on jo vanhentunut eikä seuraa uusinta opetussuunnitelmaa, otan tutkimuksessani selvää siitä, miten käsitteen mainitseminen on vaikuttanut sukupuolen käsittelyyn ruotsin oppikirjoissa. Tutkimus on suoritettu kvalitatiivisena sisällönanalyysina, jossa hyödynnetään myös diskurssianalyysin piirteitä. Sukupuolitietoisuutta tuodaan oppikirjoissa esille monin eri keinoin, kuten hahmoilla ja henkilöillä, jotka edustavat erilaisia sukupuoli-identiteettejä. Sukupuolen moninaisuus ja sukupuolisegregaatio ovat myös tärkeitä käsitteitä tutkimuksessani, ja tuonkin materiaalista esille niiden vaikutusta sukupuolitietoisuuden toteutumiseen oppikirjoissa. Tuon kirjoista ilmi tekstejä ja kuvia, joiden avulla analysoin kirjantekijöiden käsityksiä ja tulkintoja Opetushallinnon suosituksista ja ohjeistuksista. Tulokseni osoittivat, että kirjasarjat eroavat toisistaan, mutta eivät merkittävästi. Esitetyt sukupuoliidentiteetit ovat usein yksipuolisia ja sukupuolen moninaisuutta ei ole tietoisesti tuotu esille kirjoissa. Sukupuolivähemmistöt eivät ole näkyviä kummassakaan kirjasarjassa. Klick sisältää enemmän tietoista sukupuolten erottelua ja ryhmittelyä, mitä vältetään sukupuolitietoisessa opetuksessa. Perusopetuksen opetussuunnitelman uudistuksella on ollut vaikutusta sukupuolen käsittelyyn ruotsin oppikirjoissa, mutta käsitteen sukupuolitietoisuus kokonaisvaltainen ymmärrys ja toteutus on jäänyt rajalliseksi.fi
dc.format.extent33
dc.language.isosv
dc.subject.otherkönsmedvetenhet
dc.titleKönsmedvetenhet i läroboksserierna Klick och Megafon
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005223392
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysosukupuoli-identiteetti
dc.subject.ysosukupuolen moninaisuus
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record