Lilu-pedagogiikka, kokonaisvaltainen lähestymistapa varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteuttamiseen
Abstract
Lilu-pedagogiikka on tapa toteuttaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa, jossa yhdistyvät liikuntakasvatus ja luontokasvatus oleellisina lilu-pedagogiikan näkökulmina. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda näkyväksi lilu-pedagogiikan kokonaisuus. Tutkimuksella haluttiin tuoda esiin ne sisällöt, joiden ympärille lilu-pedagogiikan kokonaisuus nähdään rakentuvan. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää, millaiset tekijät ja periaatteet ohjaavat lilu-pedagogiikan toteuttamista.
Tutkimus toteutettiin laadullista lähestymistapaa hyödyntäen. Aineisto kerättiin syksyn 2018 ja kevään 2019 aikana varhaiskasvatuksen opettajilta (N=12), ja se koostui tutkimuspäiväkirjoista (N=6) sekä haastatteluista (N=11). Haastattelut olivat yksilö- ja parihaastatteluita, ja ne toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriasidonnaista sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan lilu-pedagogiikka koostuu eri teemoista, jotka muotutuvat liikunnan ja luonnon näkökulmien ympärille. Lilu-pedagogiikassa varhaiskasvatuksen toiminta pyritään viemään päiväkodin aitojen ulkopuolelle ja ulkoympäristön merkitystä korostetaan lapsen oppimisen näkökulmasta. Lisäksi lapsen päivästä pyritään luomaan mahdollisimman liikunnallinen.
Lilu-pedagogiikka nähdään lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista tukevana kokonaisvaltaisena tapana toteuttaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Lilu-pedagogiikka toteutui varhaiskasvatuksen kentällä hyvin eri tavoin, jonka vuoksi sen toteuttamiseen vaikuttavia tekijöitä olisi hyvä tutkia lilu-pedagogiikan tasa-arvoisen toteuttamisen saavuttamiseksi.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005223385Use this for linking
Language
Finnish