Museon tavoitettavuuden parantamisen mahdollisuus museo-opetuksessa virtuaalimuseosivujen ja verkko-oppimateriaalien avulla presidentti K. J. Ståhlbergin lapsuudenkotimuseossa
Tutkimuksessa pyrittiin kartoittamaan Haapajärven ala- ja yläkoulujen opetushenkilöstöön kuuluvien henkilöiden näkemyksiä K. J. Ståhlbergin lapsuudenkotimuseon aukioloajoista, virtuaalimuseon ja verkko-oppimateriaalien tarpeellisuudesta ja hyödyistä museo-opetukseen liittyen, tavoitettavuuden näkökulmasta. Voisiko museon tavoitettavuus mahdollisesti parantua, jos museolla olisi tarjota museo-opetusta tukemaan verkko-oppimateriaaleja sekä virtuaalimuseosivut, olisiko niistä hyötyä museo-opetuksessa?
Tutkimus tehtiin laadullisin tutkimuksen menetelmin Haapajärvellä keväällä 2020. Tutkimuksen kohteena oli 39 opetushenkilöstöön kuuluvaa henkilöä. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyn laatimiseen, aineiston keräämiseen ja analysointiin käytettiin Webropol 3.0-ohjelmaa
Tutkimustulokset antavat hyvän kuvan opetushenkilökuntaan kuuluvien henkilöiden näkemyksistä museon aukioloajoista, virtuaalimuseon ja verkko-oppimateriaalien tarpeellisuudesta ja hyödyistä K. J. Ståhlbergin museon museo-opetukseen liittyen, tavoitettavuuden näkökulmasta.
Tutkimustulosten perusteella museon aukioloaika vaikuttaa jossain määrin museovierailujen järjestämiseen sekä museon tavoitettavuuteen. Osalle opetushenkilökuntaa museovierailun järjestäminen on helppoa ja se sujuu moitteettomasti, mutta osalle museovierailun järjestäminen tuottaa jonkin verran ongelmia, joihin vaikuttaa osaltaan museon kiinniolo talvisin, kuljetukset sekä museon oppimateriaalien puute. Museon tavoitettavuus paranisi virtuaalimuseosivuilla, niistä olisi hyötyä museo-opetuksessa ja niille nähdään olevan tarvetta. Museon olisi hyvä toteuttaa virtuaalimuseosivut sekä verkko-oppimateriaalia, joita koulut voisivat hyödyntää museo-opetuksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sähköisten oppimateriaalien hyödyt ja haasteet opetuksessa
Ronkainen, Lassi (2024)Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena on tutkia sähköisten oppimateriaalien hyötyjä ja haasteita opetuksessa. Tässä kandidaantintutkielmassa perehdytään myös siihen, mitä sähköiset oppimateriaalit ... -
Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuus : Korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön kansallinen linjaus ja toimenpideohjelma 2021-2025 : Osalinjaukset 1 (Oppimateriaalien avoin saatavuus) ja 2 (Avoimet oppimis- ja opetuskäytännöt)
Avoimen tieteen koordinaatio AVOTT (Tieteellisten seurain valtuuskunta, 2022)Linjaus koostuu yhteisistä periaatteista ja (a) oppimateriaalien avoimen saatavuuden sekä (b) avoimien oppimis- ja opetuskäytäntöjen osalinjauksista, joissa määritellään tavoitteita ja toimenpiteitä. Periaatteissa määritellään ... -
Verkko-opetusmateriaali Mediamatka arvioinnin ja oikea-aikaisen tuen tarkastelua verkko-opetuksessa
Kinnunen, Tea-Marisa; Puurunen, Tuure (2009) -
E-oppikirjojen käyttö ja merkitys lukion biologian opetuksessa : esimerkkinä verenkiertoelimistön opettaminen
Minkkinen, Lasse (2020)E-oppikirjoilla on suuri potentiaali tuoda pedagogista lisäarvoa biologian opetukseen. E-oppikirjojen tapauksessa pedagoginen lisäarvo tarkoittaisi esimerkiksi kirjaan sisältyviä videoita, mikä mahdollistaa uudenlaisen ... -
Suomen kieltä oppimassa WordDiven avulla : kielenoppimisohjelmiston käyttäjien käsityksiä ja kokemuksia opiskelustaan
Mäkelä, Maiju (2015)Tutkielmassa tarkastellaan 20:n S2-oppijan kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta ja WordDive-kielenoppimisohjelmiston käyttämisestä. WordDive on samannimisen yrityksen julkaisema multimodaalinen oppimateriaali. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.