"Me ollaan parhaimpia selostajia tälle, koska me ollaan sitä kansaa" : etnologinen tutkimus romanikulttuurin tutkimuksen problematiikasta
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa tarkastellaan kahden romanimiehen puhetta omasta kulttuuristaan ja siitä, miten ja mistä näkökulmasta heidän mielestään etnologiatieteiden tulisi tutkia romanikulttuuria. Lisäksi tarkastellaan haastattelijan ja haastateltavien vuorovaikutusta. Tutkimuskysymykset ovat: Miten kaksi romanimiestä puhuu omasta romaniudestaan ja romanien suhteesta valtaväestöön? Miten he näkevät romanikulttuurin tutkimuksen omasta näkökulmastaan?
Tutkimuksen aineiston muodostaa vuonna 2007 tehty kahden keski-ikäisen romanimiehen teemahaastattelu. Pyrkimykseni on sekä selittää romanikulttuurin ilmiöitä haastateltavien puheen kautta että tarkastella niitä kulttuurisessa ja sosiaalisessa kontekstissaan. Tutkimuksessa on haluttu tuoda esiin kahden romanimiehen näkökulma millaista on elää romanina Suomessa 2000-luvulla ja ne piirteet, joita romanikulttuurin tutkimiseen ja ymmärtämiseen liittyy heidän näkökulmastaan.
Aineisto on tuotettu ja sitä on lähestytty etnografisella tutkimusotteella. Tarkastelen teemahaastattelua puheena etnisestä identiteetistä ja peilaan ainestoa aikaisemmin tehtyyn romanikulttuurin tutkimukseen. Tutkimuksen alussa esittelen aikaisempaa kirjallisuutta romaneista, keskeisiä käsitteitä sekä kriteerejä, jotka määrittelevät romanit etniseksi suomalaiseksi vähemmistöksi.
Tulkintani mukaan haastattelupuheesta esiin nousevia keskeisiä teemoja ovat romani-identiteetin vahvuus, oman kulttuurin tärkeys, normien ja tapakulttuurin merkitys ja toisaalta syrjinnän kokemukset. Tutkijoilta haastateltavat romanimiehet odottavat avointa asennetta ja ”luonnollista” tutkimusotetta, johon kuuluu suora vuorovaikutus ja tutustuminen romanikulttuuriin, mukaan lukien sen tapohin ja sivistykseen. Tulkitsen näitä toiveita suhteessa tutkimusetiikkaan ja etnografisen tutkimusotteen mahdollisuuksiin.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25559]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Indigenous education in Russia : opportunities for healing and revival of the Mari and Karelian Indigenous groups?
Khanolainen, Daria; Nesterova, Yulia; Semenova, Elena (Routledge, 2022)Despite being a multicultural country throughout its history, the Russian Federation has long struggled to embrace its diversity. As a result, the country’s many cultural, religious, and ethnic minority groups have been ... -
Romanipolitiikasta romanien politiikkaan : poliittisen asialistan ja toimijakonseption muutos 1900-luvun jälkipuoliskon Suomessa
Friman-Korpela, Sarita (University of Jyväskylä, 2014) -
Musiikinopetus romanioppilaiden koulunkäyntiä ja kulttuuri-identiteettiä tukemassa
Svart, Tiia (2014)Tutkimuksessa selvitetään musiikinopetuksen vaikutuksia romanioppilaiden kouluviihtyvyyteen ja -motivaatioon sekä musiikinopetuksen ja laajemmin musiikin osuutta romaninuorten kulttuuriidentiteetin tukemisessa. Tutkimuksen ... -
Romanioppilas liikuntatunnilla : seitsemän romaninuoren kokemuksia ja näkemyksiä koululiikunnasta
Ronkainen, Vive-Annika (2014)Vive-Annika Ronkainen. 2014. Romanioppilas liikuntatunnilla - Seitsemän romaninuoren kokemuksia ja näkemyksiä koululiikunnasta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, ... -
"Az igazság ismérve az, hogy igaz" : etika és nemzeti identitás Sütő András "Anyám könnyű álmot ígér" című művében és annak recepciójában
Bartis, Imre (University of Jyväskylä, 2008)The present work consists of three parts. The introduction outlines the basic ideas of narrative ethics and narrative identity theory, which serve as tools for the close reading of András Sütő s Anyám könnyű álmot ígér ...