dc.contributor.advisor | Lakanen, Antti-Jussi | |
dc.contributor.author | Pollari, Joonas | |
dc.date.accessioned | 2020-05-12T12:32:18Z | |
dc.date.available | 2020-05-12T12:32:18Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68948 | |
dc.description.abstract | Reitinhaku on prosessi, jossa etsitään reittiä maaliin erilaisissa ympäristöissä.
Tässsä tutkielmassa vertaillaan keskenään erilaisia reitinhakualgoritmeja, ja arvioidaan niiden
käytettävyyttä videopeliympäristöissä. Algoritmien kompastuskiviä pyritään hahmottamaan
ensisijaisesti tarkastelemalla algoritmien toimintaa avoimissa ympäristöissä. Tarkasteltavista
algoritmeista A*-algoritmi osoittautuu selvästi muita algoritmeja ylivertaisemmaksi
ja käytetymmäksi. Tutkielman havaintoja hyödyntämällä kyetään tekemään parempia ratkaisuja
käytettävien reitinhakualgoritmien valinnassa. Jatkotutkimuksen kannalta todetaan
A*-algoritmin optimoinnin tarjoavan hyvin mahdollisuuksia. | fi |
dc.description.abstract | Pathfinding is the process of finding a route to a desired destination in different environments.
This dissertation compares different pathfinding algorithms and evaluates their
usability in video game environments. The stumbling blocks of algorithms are sought to be
perceived primarily by looking at the operation of algorithms in open environments. Of the
algorithms examined, the A * algorithm proves to be clearly superior and more used than
other algorithms. By utilizing the findings of the dissertation, it is possible to make better
decisions in the choice of pathfinding algorithms to be used. Considering further research, it
is stated that the optimization of the A * algorithm offers great opportunities. | en |
dc.format.extent | 19 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | reitinhaku | |
dc.subject.other | solmuverkko | |
dc.subject.other | syvyyshaku | |
dc.subject.other | leveyshaku | |
dc.subject.other | Dijkstran algoritmi | |
dc.subject.other | A* | |
dc.title | Reitinhakualgoritmien vertailu videopeliympäristöissä | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005123156 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | algoritmit | |
dc.subject.yso | solmut | |
dc.subject.yso | reitit | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |