Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLakanen, Antti-Jussi
dc.contributor.authorPollari, Joonas
dc.date.accessioned2020-05-12T12:32:18Z
dc.date.available2020-05-12T12:32:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68948
dc.description.abstractReitinhaku on prosessi, jossa etsitään reittiä maaliin erilaisissa ympäristöissä. Tässsä tutkielmassa vertaillaan keskenään erilaisia reitinhakualgoritmeja, ja arvioidaan niiden käytettävyyttä videopeliympäristöissä. Algoritmien kompastuskiviä pyritään hahmottamaan ensisijaisesti tarkastelemalla algoritmien toimintaa avoimissa ympäristöissä. Tarkasteltavista algoritmeista A*-algoritmi osoittautuu selvästi muita algoritmeja ylivertaisemmaksi ja käytetymmäksi. Tutkielman havaintoja hyödyntämällä kyetään tekemään parempia ratkaisuja käytettävien reitinhakualgoritmien valinnassa. Jatkotutkimuksen kannalta todetaan A*-algoritmin optimoinnin tarjoavan hyvin mahdollisuuksia.fi
dc.description.abstractPathfinding is the process of finding a route to a desired destination in different environments. This dissertation compares different pathfinding algorithms and evaluates their usability in video game environments. The stumbling blocks of algorithms are sought to be perceived primarily by looking at the operation of algorithms in open environments. Of the algorithms examined, the A * algorithm proves to be clearly superior and more used than other algorithms. By utilizing the findings of the dissertation, it is possible to make better decisions in the choice of pathfinding algorithms to be used. Considering further research, it is stated that the optimization of the A * algorithm offers great opportunities.en
dc.format.extent19
dc.language.isofi
dc.subject.otherreitinhaku
dc.subject.othersolmuverkko
dc.subject.othersyvyyshaku
dc.subject.otherleveyshaku
dc.subject.otherDijkstran algoritmi
dc.subject.otherA*
dc.titleReitinhakualgoritmien vertailu videopeliympäristöissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005123156
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysoalgoritmit
dc.subject.ysosolmut
dc.subject.ysoreitit


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot