Opettajien toimijuus demografisten tekijöiden näkökulmasta
Abstract
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien toimijuuden yleistä tasoa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin demografisten tekijöiden (sukupuoli, työkokemus ja kouluaste) yhteyttä opettajien toimijuuteen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin, ja sen aineistona oli ULA-hankkeessa kerätty opettajakysely (N = 220). Kyselyssä toimijuutta tarkasteltiin kahdeksan eri ulottuvuuden kautta. Toimijuuden yleisen tason selvittämiseksi aineistosta tarkasteltiin keskiarvoja ja -hajontoja. Demografisten tekijöiden osalta analyysimenetelminä käytettiin monimuuttujavarianssianalyysia (MANOVA), Mann-Whitneyn U-testiä sekä Kruskal Wallisin testiä. Tulosten mukaan opettajien toimijuus näyttäytyi suhteellisen vahvana kaikkien ulottuvuuksien osalta. Demografisista tekijöistä sukupuoli ja työkokemus olivat yhteydessä toimijuuteen. Kouluasteen ja toimijuuden väliltä ei tutkimuksessa löytynyt merkitsevää yhteyttä.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005123155Use this for linking
Language
Finnish