„P.S. ich Lidl dich“ : Diskursanalyse der intertextuellen und narrativen Elemente eines Werbespots

Abstract
Nykypäivänä mainokset ovat yhä näkyvämpi osa yhteiskunnassa ja ihmisten arkipäivässä. Mainosten tehtävänä on välittää tietoa, mutta niiden avulla pyritään vaikuttamaan ihmisiin ja heidän käyttäytymiseensä. Mainokset ovatkin yhä useammin multimodaalisia mediatekstejä, joissa tekstin tai puheen lisäksi keskeisessä roolissa ovat esimerkiksi kuvat ja musiikki. Työssäni tutkin ja analysoin Saksan Lidlin mainosta Li Dl Land (2017) diskurssintutkimuksen avulla. Keskityn analyysissani erityisesti mainoksen intertekstuaalisten ja narratiivisten elementtien tutkimiseen. Tutkimusmenetelmänä diskurssinanalyysi sopii mainosten ja multimodaalisen aineiston analysoimiseen, jonka vuoksi kyseistä menetelmää hyödynnetään juuri tässä tutkimuksessa. Aineistoni analyysiosassa selviää, että mainoksen keskeisiä teemoja ovat La La Land nimisen elokuvan trailerin jäljittely, kahden saksalaisen päivittäistavarakaupan Lidlin ja Edekan vastakkainasettelu sekä mainoksen narratiivinen luonne. Nämä teemat tuodaan esille erilaisia kielellisiä ja visuaalisia keinoja hyödyntäen.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005123145Käytä tätä linkitykseen.
Language
German
License
In CopyrightOpen Access

Share